روابط ایران و روسیه

برخی از تحلیلگران سیاسی اظهار داشتند که روابط ایران و روسیه در آینده آسان نخواهد شد، به ویژه پس از اینکه نیروهای “سپاه پنجم” روسیه شبه نظامیان ایران را در میدان نفتی “الثوره” در جنوب غربی الرقه سوریه، اخراج کردند.

کارشناسان سیاسی اظهار داشتند که مسکو به دنبال برداشتن فرش از زیر تهران و کاهش نقش نظامی و گسترش اقتصادی خود در سوریه و کشورهای منطقه است که منجر به تنش در روابط ایران و روسیه خواهد شد.

در چارچوب رقابت بین دو کشور، نیروهای روسی شبه نظامیان ایرانی را از دو میدان نفتی و گازی در حومه رقه، شمال شرقی سوریه اخراج کردند.

دیشب شنبه، ۲۲ اسفند، نیروهای “سپاه پنجم” روسیه پس از عقب نشینی شبه نظامیان “فاطمیون” از سپاه پاسداران ایران، میدان نفتی “الثوره” در رقه را تحت کنترل خود گرفتند.

این اتفاق ساعاتی پس از کنترل میدان گازی “تواینان” در منطقه تبقا در حومه رقه در مرزهای اداری شمال شرقی حمص رخ داد.

شایان ذکر است که تولید میدان “الثوره” در حال حاضر در حدود ۲۰۰۰ بشکه نفت در روز تخمین زده می شود، در حالی که این مقدار ۶۰۰۰ بشکه قبل از سال ۲۰۱۰ بود.

در حالی که میدان “تواینان” که تحت کنترل ایران بود، روزانه حدود ۳ میلیون متر مکعب گاز تمیز، ۶۰ تن گاز خانگی و ۲۰۰۰ بشکه میعانات تولید می کند.

از طرف دیگر، طبق منابع محلی، روسیه میدانهای نفتی “الحسیان” و “الحمار” را در حومه البوکمال، تحت کنترل سپاه پاسداران ایران نگه داشت که به بهانه امضای قرارداد سرمایه گذاری با رژیم سوریه برای مدت ۱۰ سال از تحویل آنها خودداری کرد.