ترکیه تعلیق تجارت با اسرائیل به دلیل تشدید بحران انسانی در غزه
ترکیه تعلیق تجارت با اسرائیل به دلیل تشدید بحران انسانی در غزه

ترکیه تعلیق تجارت با اسرائیل به دلیل تشدید بحران انسانی در غزه؛ ترکیه تعلیق تجارت با اسرائیل به دلیل تشدید بحران انسانی در غزه؛ وزارت بازرگانی ترکیه در یک بیانیه رسمی اعلام کرده است که به دلیل “تشدید فاجعه انسانی” در غزه، تمامی صادرات و واردات به مقصد یا از مبدأ اسرائیل تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.

ترکیه تعلیق تجارت با اسرائیل به دلیل تشدید بحران انسانی در غزه

این تعلیق شامل تمامی مبادلات صادراتی و وارداتی بین ترکیه و اسرائیل است. بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه ابراز کرده است که این اقدامات جدید تا زمانی که دولت اسرائیل اجازه دهد کمک‌های بشردوستانه به غزه به طور بی‌وقفه و کافی جریان پیدا کند، به صورت قاطع و قطعی اجرا خواهند شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که حجم تجارت بین اسرائیل و ترکیه در سال ۲۰۲۳ به بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. پس از اینکه اسرائیل اجازه ارسال کمک‌های هوایی به غزه را به ترکیه نداد، ترکیه محدودیت‌های تجاری علیه اسرائیل را اعمال کرد.

در پاسخ به این اقدام، ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، همان روز اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، با بستن بنادر به واردات و صادرات اسرائیل، توافقات میان دو کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

مراودات تجاری با تل‌آویو

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه اسراییل، به طور جداگانه اعلام کرد که آنکارا همچنین از واردات و صادرات مرتبط با اسراییل در بنادر ترکیه ممانعت نموده است. او آنکارا را به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو متهم کرده و به وزارت خارجه اسراییل دستور داده است تا به جایگزینی با سایر کشورها تمرکز کند.

به گزارش مهر به نقل از بلومبرگ، وزیر خارجه اسراییل در مورد اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت کرده‌اند، شفافیت نکرد. منبعی دیپلماتیک به المانیتور گفت که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر اثرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تایید کرده است.