عفو بین‌الملل

در بیانیه ای که توسط عفو بین‌الملل منتشر شد، خواستار آزادی مهران رئوف، فعال کارگری و شهروندی ایرانی-بریتانیایی بود که از اواخر مهرماه در زندان های سپاه پاسداران بود.

در بیانیه خود، این سازمان اظهار داشت كه مهران رئوف، ۶۴ ساله ، در ۲۵ مهرماه امسال هنگام حمله عناصر سپاه پاسداران ایران به خانه خود در تهران دستگیر شد و وی از آن زمان در بند دو الف زندان اوین به سر می برد.

 

  • شکنجه ظالمانه و خلاف قوانین بین‌الملل

 

اين سازمانی غیردولتی حقوق بشر، مهران رئوف را یک فعال حقوق و کنشگر مدنی توصیف کرد و توضيح كرى كه همزمان با دستگیری وی، تعدادی دیگر از فعالین کارگری در سایر مناطق ایران دستگیر شدند و بعداً یکی از آنها به ۱۶ سال حبس محکوم شد.

طبق گزارش عفو بین‌الملل رئوف در سلول انفرادی در بند تحت نظارت سپاه پاسداران ایران در زندان اوین بود.

 

  • محاکمه‌های نمایشی

 

در بیانیه اين نهاد در مورد رئوف آمده است که فعال کارگری برخلاف قوانین بین المللی تحت شکنجه شدید قرار دارد و حتی از دسترسی به وکیل یا خانواده اش محروم است و وی همچنین از سایر حقوق قانونی فرد بازداشت شده محروم شد.

اين سازمان بین المللی همچنین اشاره کرد که بسیاری از افراد با دو تابعیت در سالهای اخیر توسط نهادهای دولتی ایران، به ویژه سپاه پاسداران بازداشت شده اند و تاکید کرد که آنها در محاکمات نمایشی به حبس طولانی مدت محکوم شدند و برای استفاده در اهداف مختلف علیه آمریکا و اروپا برای جمهوری اسلامی گروگان گرفته شدند.