انقلاب اسلامی

۴۲ سال از انقلاب اسلامی ایران و اعتراضات مردمی که به رهبری سید روح‌الله خمینی با ادعای گسترش بی عدالتی و فساد اجتماعی در ایران بود و منجر به سقوط رژیم شاه محمدرضا پهلوی شد، می گذرد.
و پس از آن خمینی به خانه بازگشت هواپیمایی که از پاریس می آید و تلفات و ویرانی را در همه زمینه های زندگی به همراه دارد همانطور که کارشناسان و تحلیلگران سیاسی تصمیم گرفته اند.

 

  • تبعیض دینی

روح‌الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی، که از فرقه های شیعه است، اعلام کرد که اصل “ولایت فقیه” روحانیان را بر اقتدار سیاسی اولویت خواهد داد.
سرانجام روحانیون شیعه قدرت، ثروت و کل کشور را به دست گرفتند.

 

  • یک میلیون شهید

پس از افزایش فساد و سرقت در ایران پس از اعلام جمهوری اسلامی، رژیم خمینی شروع به ترویج اصل انقلاب اسلامی در کشورهای عربی ، به ویژه عراق کرد.
بنابراین، رئیس جمهور فقید صدام حسین در سال ۵۸ با حمایت کشورهای حاشیه خلیج فارس به ایران اعلان جنگ داد و جنگ بین دو کشور ۸ سال (۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۲۹ مرداد ۱۳۶۷) به طول انجامید و منجر به کشته شدن حدود یک میلیون نفر شهيد شد.

 

  • سرکوب مخالفان و افزایش نابردباری دینی

سیستم “ولایت فقیه” به دلیل سرکوبی که علیه مخالفان خود اعمال می کند، عدم احترام به حقوق بشر و آزادی بیان، و عدم احترام به حقوق زنان و تحمیل پوشیدن لباس خاصی برای زنان، مورد انتقاد بین المللی قرار گرفته است.
از زمان انقلاب اسلامی و تاکنون، ایران چندین بار به حمایت مالی از تروریسم بین المللی و گروه های مسلح مانند حزب الله و حماس متهم شده است.

   خشونت در سرکوب انقلاب سبز

پس از اتهامات تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ، که محمود احمدی نژاد برای دومین بار در سال ۸۸ پیروز شد، بسیاری از شهرهای ایران شاهد تظاهرات خشن مردمی بوده اند که از انقلاب ۵۷ تاکنون بی سابقه بوده است.
اما رژیم ایران از طریق سرویس های امنیتی خود مانند بسیج و سپاه پاسداران با شدت و خشونت شدید با این قیام ها روبرو شد و آنها را سرکوب کرد.
رژیم همچنین تصمیم گرفت که دو نامزد برجسته جنبش سبز، حسین میر موسوی و مهدی کروبی، در حصر خانگی باشند
علاوه بر دستگیری بسیاری از جوانان شرکت کننده در آن انقلاب مسالمت آمیز که فقط خواستار عدالت اجتماعی و مبارزه با فساد بود.

 

  • اقتصاد ضعیف و شکننده

از سال ۸۶ تاكنون، ایران شاهد تظاهرات مداوم و محکوم کردن سطح بالای زندگی و فساد مالی موجود در همه نهادهای دولتی است.
برخی از طبقات اجتماعی، به ویژه اقشار مردم، معتقدند که آنها هنوز ثمره سیاست اقتصادی وعده داده شده توسط خمینی و حتی جانشین وی خامنه ای را نگرفته اند.