آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌ گوید که جمهوری اسلامی غنی‌سازی ۲۰% اورانیوم را آغاز کرده است، و دوباره تعهدات هسته‌ای خود را نقض می کند.

بازرسان آژانس تاکید کردند که جمهوری اسلامی تا ۲۸ بهمن امسال، ۱۷٫۶کیلوگرم اورانیوم غنی شده با ۲۰٪ به ذخایر خود اضافه کرد.

بنابراین ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در کمتر از چهار ماه از ۲٫۴۴۲٫۹ کیلوگرم به ۲٫۹۶۷٫۸ کیلوگرام افزایش یافت.

برنامه جامع اقدام مشترک برجام که در ماه ژوئیه بین ایران و شش قدرت جهانی امضا شد ، به تهران اجازه داد فقط ۲۰۲٫۸ کیلوگرم ذخایر اورانیوم غنی شده و ۳٫۶۷٪ غنی سازی اورانیوم داشته باشد.

دیشب، سه شنبه ۵ اسفند، تلویزیون جمهوری اسلامی گزارش داد که ایران به طور رسمی محدودیت هایی را در بازرسی های بین المللی از تأسیسات هسته‌ای خود اعمال می کند.

این اعلامیه در تلاش برای تحت فشار قرار دادن کشورهای اروپایی و رئیس جمهور آمریكا جو بایدن برای لغو تحریم ها و بازگشت واشنگتن به توافقنامه برجام است.

از سوی دیگر، بریتانیا، فرانسه و آلمان از تهران خواستند كه كاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری كند و از اقدامات كاهش شفافیت خودداری كند.

و به نوبه خود، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی گفته بود که روند بازرسی مربوط به ایران تاکنون نتایج مثبتی نداشته است