شیوع قارچ سیاه

همزمان با شکستن آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در استانهای خوزستان، گیلان و مازندران طی دو روز گذشته، ۴ استان از شیوع “قارچ سیاه” يا موکورمایکوزیس در آنها خبر دادند.

مقامات دانشگاه علوم پزشکی استانهای تهران، اردبیل، مازندران و مشهد تایید کرده اند که بسیاری از موارد متعدد بیماران کرونا به بیماری عفونی قارچ سیاه ابتلا شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، شاپور بدیعی، از مشاهده این بیماری عفونی در بین بیماران کرونا در بیمارستان های مشهد خبر داد.

معاون درمان دانشگاه مشهد گفت: « تاکنون ۲۰ بیمار مبتلا به قارچ سیاه در بیمارستان‌ های امام رضا و قائم مشهد مشاهده شده است».

  • ایران دارو قارچ سیاه را ندارد

به نوبه خود، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، قاسم اویس از شیوع قارچ سیاه در این استان و ابتلای ۲۰ بیمار کرونا به آن خبر داد.

 سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه مازندران توضیح داد: «برای درمان کرونا از کورتون استفاده می‌ کنیم که سبب افت ایمنی بدن و ابتلای افراد به قارچ سیاه می‌ شود».

شایان ذکر است که گزارشات مقامات بهداشتی در ایران تایید کرد که داروی قارچ سیاه در سیستم ۱۹۰ و داروخانه ها نایاب است و نسبت به بازار سیاه این دارو هشدار دادند.

در حالی که مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت همچنین تأیید کرد که منابع دارویی موجود برای این بیماری در دو هفته گذشته به صفر رسیده است.