عفونی قارچ سیاه

دکتر محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان «امام خمینی» در تهران، از شیوع بیمار “عفونی قارچ سیاه” در پایتخت خبر داد.

دکتر صالحی در مصاحبه با تلویزیون دولت اعلام کرد که در موج جدید بیماری کرونا در ایران، شیوع قارچ سیاه نیز افزایش یافته است.

وی نشان داد: «عفونت موکورمایکوزیس یا قارچ سیاه که پیش از این در هند نیز شایع شده بود، یک بیماری قارچی نادر اما خطرناک است که به بینی، چشم، ریه و گاهی مغز آسیب می‌ رساند».

متخصص بیماری‌های عفونی اضافه کرد: «اکنون بیش از ۱۰ نفر مبتلا به این عفونت در بیمارستان خمینی تهران بستری شده اند».

وی همچنین میزان مرگ و میر بیماران این عفونت را تأیید کرد و توضیح داد که در مواردی پزشکان باید چشم مبتلا به موکورمایکوزیس را تخلیه کنند.

متخصص بیماریهای عفونی نیز اظهار داشت که داروی مورد نیاز برای درمان این بیماری “آمفوتریسین بی” در ایران موجود نیست و افزود كه کمبود داروها حداقل باعث بیماران مبتلا به قارچ سیاه جان دست‌کم بینایی خود را از دست بدهند.

دکتر صالحی همچنین از مقامات وزارت بهداشت ایران خواست تا در اسرع وقت تدابیری برای تهیه دارو برای این بیماری کشنده اتخاذ کنند.

به نوبه خود، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، اوایل خردادماه موارد قارچ سیاه در بیماران بیمارستان لقمان تهران را اعلام کرد، اما گفته بود مشاهده این عفونت به صورت رسمی اعلام نشده است.