توافق هسته‌ای

حدود ۲۰۰۰ مقام سابق نظامی و اطلاعاتی اسرائیل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در مورد بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران هشدار داده اند.

دیشب، دوشنبه ۱۱ اسفند، مقامات سابق اسرائیلی نامه ای به جو بایدن، رئیس جمهور آمریكا ارسال كردند و در آن نامه او را از بازگشت به توافقنامه برجام با ایران هشدار دادند.

پیام اسرائیل بازگشت به برجام را تهدیدی وجودی برای اسرائیل دانست و همچنین تأکید کرد که بازگشت به این توافقنامه یک رقابت بزرگ تسلیحات هسته ای را در منطقه آغاز خواهد کرد.

 

  • چه با برجام چه بی برجام

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بهمن گذشته تأکید کرد که کشورش اجازه نخواهد داد رژیم ایران، که وی آن را افراطی و تهاجمی توصیف کرد، سلاح هسته ای داشته باشد.

نتانیاهو گفت: «من به رئیس جمهور آمریكا، جو بایدن، اطلاع دادم كه چه با برجام چه بی برجام از دستیابی ایران به سلاح اتمی جلوگیری خواهم كرد».

 

  • هیچ راه‌حل دیپلماتیک وجود ندارد

 

نخست وزیر اسرائیل تأیید کرد که به مقامات دولت جدید آمریکا هشدار داده است که به توافق هسته‌ای با ایران برنگردد و خطر داشتن سلاح هسته ای توسط ایران را برای آنها توضیح داد.

شایان ذکر است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا تصمیم گرفته بود کشورش را از توافق برجام با ایران خارج کند و تحریم های آمریکا را مجدداً اعمال کند.

و لیکن رئیس جمهور جدید، جو بایدن آمادگی کشورش را برای بازگشت به توافق اعلام کرد به شرطی که ایران از قبل برگردد و به تمام مفاد آن عمل کند.