سرکنسولگری ایران

شهرداری هرات افغانستان پس از پانزده سال بالاخره تخریب دیوار سرکنسولگری ایران در شهر هرات را آغاز کرد و از تصویربرداری به خبرنگاران خودداری کرد.

منابع در شهرداری هرات اظهار داشتند که کار تخریب از شامگاه چهارشنبه، ۲۵ بهمن آغاز شد، اما مقامات محلی در هرات به خبرنگاران اجازه تصویربرداری از تخریب را ندادند.

این مقامات گفتند که به درخواست مسوولان ایرانی و والی هرات، سید وحید احمد قتالی، دستور از تخریب دیوار تصویربرداری نمی شود.

دفتر رسانه ای حاکم هرات طی پیامی مطبوعاتی اعلام کرده بود که دیوار سرکنسولگری ایران ظرف ۴۸ ساعت به طور کامل تخریب می شود.

همچنين در این بیانیه آمده است که ابتدا موانع امنیتی برداشته شده و سپس دیوار تخریب خواهد شد.

عدم تخریب دیوار سرکنسولگری ایران در هرات باعث انتقاد شدید از دولت شده است، در حالی که مقامات ایرانی تایید کرده اند که دولت افغانستان آمادگی تأخیر در تخریب دیوار را ندارد.

در سال ۱۳۹۴، عقب نشینی در خیابان مرکزی هرات آغاز شد، اما ایران حاضر به موافقت با تخریب دیوار نمایندگی سیاسی خود از طریق کنسولگری ایران در هرات نشد.

این دیوار در خیابان مرکزی هرات باعث ازدحام شدید و تراکم بالای ترافیک برای شهروندانی شد که از عدم تخریب دولت افغانستان و حل مشکل ازدحام ترافیک انتقاد کردند.