اصولگرایان

سالهاست که پرونده الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATF به دلیل مخالفت برخی اصولگرایان و تأخیر آنها در بررسی توافقنامه مذکور که منجر به افزایش مشکلات بانکی در کشور شده است ، مورد تأیید قرار نگرفته است.

 

به گفته برخی از استادان و کارشناسان اقتصاد دانشگاه گنبدکاووس، پیوستن به FATF با هدف توسعه مبادلات تجاری و بانکی با سایر کشورها و ضروری برای ادامه مبادلات تجاری و اقتصادی برای ایران است.

 

استادان بخش اقتصاد در دانشگاه گنبدکاووس معتقدند عدم پیوستن ایران در عضویت در گروه ویژه اقدام مالی منجر به قرار گرفتن آن در “لیست ریسک” یا لیست سیاه این سازمان بین دولتی به دلیل تحریم های اقتصادی فعلی می شود.

 

آنها توضیح دادند که بنابراین تأثیرات منفی بر فعالیت اقتصادی خواهد گذاشت و در تجارت بین ایران و کشورهای دوست و همسایه مانند چین، روسیه، عراق و ترکیه مشکلات زیادی وجود خواهد داشت.

 

آنها همچنین از مخالفت اصولگرایان برای پیوستن به FATF انتقاد کردند و گفتند: «مخالفان معتقدند پیوستن به گروه مالی منجر به سوء استفاده دشمنان از اطلاعات مربوط به روابط تجاری ایران و تحریم های بیشتر علیه ایران خواهد شد. این اصلا درست نیست».

 

نیز آنها گفتند که اولین آسیب وارد نشدن ایران به این گروه مشکل دسترسی حتی به کانالهای مجاز مانند غذا و دارو و همچنین عدم امکان دریافت و پرداخت پول است. و در نتیجه، افزایش قیمتی کمتر از ۲۰-۲۵ درصد وجود خواهد داشت.

 

علاوه بر این، رتبه ایران در رتبه بندی اعتباری بین المللی سازمان های بین المللی کاهش می یابد و این باعث می شود اقتصاد ایران از ارزش کمتری برخوردار شود و ارز خارجی گران شود.