تحولات بازار: افزایش ۳۰ درصدی قیمت اقلام غذایی در سال جدید
تحولات بازار: افزایش ۳۰ درصدی قیمت اقلام غذایی در سال جدید

تحولات بازار: افزایش ۳۰ درصدی قیمت اقلام غذایی در سال جدید؛ رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران، در گفت‌وگو با «انتخاب» اعلام کرد که در ۲ هفته گذشته قیمت برخی اقلام غذایی تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

تحولات بازار: افزایش ۳۰ درصدی قیمت اقلام غذایی در سال جدید

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران، در گفت‌وگو با «انتخاب» اعلام کرد که در ۲ هفته گذشته قیمت برخی اقلام غذایی تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. علاوه بر این افزایش قیمت‌ها، او به مشکل کمبود برخی کالاها در بازار اشاره کرد و افزود که در برخی موارد، افزایش قیمت تا ۵۰ درصد نیز مشاهده می‌شود.

به عنوان مثال، افزایش قیمت حبوبات به دلیل مشکلات ارزی و نیز عدم توزیع وارد‌کنندگان ایجاد شده است. همچنین، او اشاره کرد که افزایش قیمت برنج ایرانی به دلیل محدودیت‌های اخیر در واردات برنج خارجی اتفاق افتاده است، به طوری که واردکنندگان برای واردات هر دو کیلو برنج خارجی مجبور به خرید یک کیلو برنج ایرانی هستند.

افزایش نرخ ارز

از ابتدای سال جاری، همزمان با افزایش نرخ ارز، گرانی مواد غذایی ضروری نیز تشدید یافته است. برخی از مقامات دولتی، از جمله رییس کل بانک مرکزی و سخنگو دولت، اقدامات افزایش بهای ارز بر روی کالاهای اساسی و هزینه‌های روزمره مردم را به علت واردات این کالاها با نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، به طور مستقیم تحت تأثیر نگذارند.