ایرانی

یک فعال صنعت برق تایید کرد که به دلیل تحریم‌ها برخی شرکت های ایرانی اقدام به صادرات کالا به کشورهای دیگر با عنوان “کالای تُرک” کرده اند.

این فعال توضيح داد که با توجه به تحریم های آمریکا و تاثیرات اقتصادی آن، شرکت های جمهوری اسلامی با ارسال کالا به ترکیه، عوارض گمرکی پرداخت کرده و به عنوان “کالای تُرک” به کشورهای دیگر صادر می کردند.

از سوی دیگر، علیرضا کلاهی، رئیس کمیته سازندگان سیم و کابل سندیکای صنعت برق، اظهار داشت که شرکت های ایرانی در عراق با مشکلات زیادی مواجه هستند

 کلاهی تصریح کرد: «این شرکت ها باید پول قرارداد خود را به جای دلار به دینار دریافت کنند که ۱۰% زیان دارد و علاوه بر آن برای برداشت پول از بانک‌های عراق نیز هزینه زیادی می‌دهند».

شایان ذکر است که به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها و خودداری جمهوری اسلامی از عضویت در گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی، شرکت های ایرانی با مشکلات زیادی در روابط اقتصادی مواجه هستند.

همچنین عراق به دلیل مجموعه ای از مشکلات از جمله بدهی های ۵ تا ۷ میلیارد دلاری دولت عراق در پروژه های بزرگ نفتی با ایران همکاری نخواهد کرد.