حیدر قربانی

مقامات جمهوری اسلامی امروز، یکشنبه ۲۸ آذر، حیدر قربانی زندانی سیاسی کرد را در زندان سنندج به طور مخفیانه اعدام کردند.

رسانه های ایران اعلام کردند صبح امروز حکم اعدام قربانی در زندان سنندج به اتهام بغی، مشارکت در قتل عمدی سه نفر و عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی اجرا شد.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که این فعال سیاسی ۴۸ ساله کرد به دلیل عضویت در یک گروه مخالف محکوم شده و امروز در زندان سنندج در استان کردستان اعدام شد.

نیروهای رژیم در مهر ۱۳۹۵، حیدر قربانی را به همراه محمود صادقی برادر زنش به اتهام همکاری و کمک در کشتار تعدادی از اعضای سپاه پاسداران دستگیر کرده بودند.

حیدر قربانی
حیدر قربانی و برادرش حسن

بعداً، شبکه “پرس تی‌وی” وابسته به حکومت جمهوری اسلامی، فیلمی از اعترافات زندانی سیاسی کرد پخش کرد. اما آقای قربانی تایید کرد که چندین بار برای اعتراف شکنجه شده است.

روز ۲۷ مرداد ، پس از انتشار خبر اعترافات اجباری آقای حیدری، سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواست مجازات اعدام را لغو و برای این فعال کرد محاکمه عادلانه برگزار کند، اما مقامات ایرانی نپذیرفتند.

به نوبه خود، صالح نیکبخت، وکیل آقای قربانی، به حکم اعدام این زندانی بر اساس اتهام بغی اشاره کرد و گفت: «شرط تحقق بزه بغی عضویت فرد در یک گروه مسلح و استفاده از سلاح در برابر جمهوری اسلامی است»

نیکبخت تاکید کرد: «اما موکل من هیچ‌گاه اقراری در این رابطه نداشته و تنها دلیل اثبات این اتهام ادعای اداره اطلاعات سنندج و کامیاران بوده است».

از سوی دیگر، حسن قربانی برادر حیدر قربانی پس از اعتراض به اجرای مخفیانه حکم اعدام برادرش، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده است.