سال ۱۳۹۹

بی تردید سال ۱۳۹۹ در ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا و تحریم های آمریکا در ایران دشوار گذشت،‌ زیرا سال با یک حادثه تروریستی آغاز شد و با کارزار نه به جمهوری اسلامی خاتمه یافت.

ترور سردار سلیمانی

قبل از پایان سال ۹۹، هدف قرار دادن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس، توسط یک پهپاد آمریکایی هنگام ترک فرودگاه بغداد خبر شده و به همراه ابومهدی المهندس و هفت همراه ایرانی و عراقی کشته شدند.

برخی معتقدند که سلیمانی پس از آیت الله خامنه‌ای دومین فرد قدرتمند در ایران بود.

رویداد‌های امنیتی

در فروردین سال ۱۳۹۹ ، در اعتراض به خودداری دادگستری از اعطای مرخصی به گروهی از زندانیان در بحران کرونا، در هشت زندان ایران در شهرهایی تبریز، همدان، سقز، الیگودرز، شیراز، فشافویه تهران و اهواز ناآرامی آغاز شد.

در جریان اعتراضات، سخنگوی قوه قضاییه ، از فرار ۷۴ زندانی از زندان سقز خبر داد در حالی که سازمان عفو بین الملل گفت که این زندانی در اثر اقدامات خشونت آمیز توسط نیروهای امنیتی ایران کشته شد.

شلیک به ناوچه کنارک

در همان ماه یک موشک به اشتباه از کشتی “جماران” به “کنارک” در خلیج فارس شلیک شد و در نتیجه، ۱۹ نفر کشته و ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

آتش سوزی در جنگل‌ها

خرداد ماه شاهد آغاز آتش سوزی های گسترده در جنگل ها و پارک ها در شهرهای مختلف ایران بود. و ۱۰۳ مورد عمدی یا سهل انگاری بود و ۱۵۰ مظنون مورد بازجویی قرار گرفتند.

برخی از تأسیسات نفتی، هسته ای، موشکی، برق و گاز ایران نیز به آتش کشیده شد. و این آتش سوزی ها ماه ها ادامه داشت و گفته می شد برخی از آتش سوزی ها هم به دلایل امنیتی و هم به دلایل سیاسی صورت گرفته است.

حادثه در نطنز

یکی از مهمترین وقایع قابل توجه انفجار تأسیسات هسته ای نطنز در سال ۱۳۹۹بود که شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد این امر به دلایل امنیتی نبوده است.

گزارش چندین موسسه تحقیقاتی علاقه مند به برنامه هسته ای ایران بیان داشت که این ساختمان کارگاهی برای نصب و اصلاح سانتریفیوژها بوده است.

آتش سوزی در درمانگاه سینا

در اواسط تیرماه آتش سوزی و انفجار در مرکز پزشکی سینا در تهران رخ داد. این حادثه منجر به کشته شدن ۱۹ کشته و ۱۴ زخمی شد.

مقامات ایران گفتند که این انفجار ناشی از یک تصادف بوده است.

ماجرای قاضی منصوری

در خرداد ۹۹، جسد غلامرضا منصوری، قاضی اجرایی بازنشسته منطقه لواسانات، در یک هتل رومانا پیدا شد.

منصوری یکی از متهمان پرونده فساد اکبر طبری، معاون اجرایی سابق رئیس قوه قضائیه، که در خارج از ایران زندگی می کند.

مقامات رومانیایی گفتند كه منصوری خودكشی كرد، اما خانواده وی این موضوع را انكار كردند و گفتند كه وی كشته شد.

ترور محسن فخری زاده

اولین روزهای آذرماه سال ۱۳۹۹ محسن فخری زاده، مردی که با برنامه هسته ای و موشکی ایران مرتبط بود، در دماوند هنگام سوار شدن با همسرش با ماشین شخصی ترور شد و گفته می شود که فخری توسط یک گلوله توپ با کنترل از راه دور کشته شد.

فخری زاده، رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری در وزارت دفاع و یکی از شخصیت های اصلی “دفاع هسته ای” ایران بود که اسرائیل را به قتل او متهم کرد.

انتقاد از سرکوب و بازداشت‌های فرامرزی ایران

گزارش های منتشر شده توسط سازمان های حقوق بشر در مورد آدم ربایی و ترور مخالفان رژیم ایران در عراق، ترکیه و هلند.

از جمله می توان به آدم ربایی جمشید شارمهد، رهبر گروه “تندر” و یک شهروند ایرانی-آلمانی هنگام اقامت در دبی، ترور مسعود مولوی در ترکیه، ترور سعید کریمیان، مدیر شبکه جم تی وی در استانبول، ترور اشاره کرد. 

در مردادماه، وزارت اطلاعات ایران اعلام کرد که جمشید شارمهد، رهبر گروه مخالف در جمهوری اسلامی معروف به “تندر” “پس از یک عملیات پیچیده” دستگیر و به ایران منتقل شده است.

همچنین حبیب فرج الله کعب، ملقب به “حبیب آسیود”، رهبر سابق جنبش النضال، توسط نیروهای جمهوری اسلامی در ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد.

هشتگ اعدام نکنید

در تیر ماه سال ۱۳۹۹ سه نفر از زندانیان معترض آبان اعلام شدند. بنابر این کارزار در محکومیت اعدام که در ایران در توییتر پخش شده و حاوی هشتگ “اعدام نکنید” است.

این توییت ها چهار میلیون بار بازتوییت شده و در مجموع شش میلیارد بار مشاهده شده است که در نهایت منجر به تعلیق مجازات اعدام علیه محمد رجبی،  امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی شد.

اعدام نوید افکاری

اعدام ناگهانی این نوجوان ورزشکار، نوید افکاری، در پس زمینه اعتراضات مرداد سال ۹۷، از مهمترین وقایع سیاسی در ایران بود و با خشم گسترده مردم همراه بود.

نوید افکاری سنگری ۲۷ ساله گفت که او و برادرانش تحت شکنجه مجبور به اعتراف شدند.

اعدام آقای افکاری برای بسیاری از ورزشکاران در سراسر جهان از جمله رئیس کمیته بین المللی المپیک و گروه های حقوق بشری یک شوک بود. برادران نوید وحید و حبیب هنوز در سلول انفرادی است.

شلیک به هواپیمای اوکراین

سال ۱۳۹۹

یک سال پس از شلیک موشک توسط سپاه پاسداران ایران به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی، سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی خود را در اسفند منتشر کرد.

در این گزارش،”کاربر سیستم دفاع هوایی” ایرانی مقصر شناخته شد، زیرا هواپیمای مسافربری به عنوان “هدف دشمن” شناسایی شد و دو موشک به سمت آن شلیک شد.

بازداشت فعالان کرد و سراوان 

در اسفندماه، نیروهای امنیتی ایران تعداد زیادی را در کردستان، سیستان و بلوچستان دستگیر کردند که با واکنش گروه های حقوق بشری روبرو شد.

کمپین حقوق بشر در ایران اعلام کرد که در پی ناآرامی های شهر سراوان حداقل ۲۳ نفر در سیستان و بلوچستان کشته شدند.

درگیری ها نیز در اعتراض به کشتار سوخت‌بران توسط سپاه پاسداران در استان سراوان سیستان و بلوچستان آغاز شد و موضوع به یک بحران سیاسی و امنیتی تبدیل شد.

نه به جمهوری اسلامی

سال ۱۳۹۹

در ماه اسفند، کمپین نه به جمهوری اسلامی در تلاش بود تا مخالفان را در ایران متحد کند و از بی عدالتی و فسادی که در ایران گسترش یافته جلوگیری کند.

این کمپین از صدها فعال و هنرمند برای این کمپین حمایت می کرد و پیشگامان شبکه های اجتماعی عکس های حامل شعار کمپین را پخش کردند.