سوخت‌بران بلوچ

کمپین فعالان بلوچ گزارش داد که نیروهای سپاه پاسداران شامگاه جمعه ۱۲ شهریور، سوخت‌بران بلوچ را در مرز کله گان شهرستان گلشن تیرباران کردند.

مقامات کمپین فعالین بلوچ اعلام کردند که ماموران سپاه بعد از تیراندازی به سوخت بران موتوری، گالن های سوخت خود را شلیک کردند.

شایان ذکر است که سپاه پاسداران در تیراندازی به مصرف کنندگان سوخت در سیستان و بلوچستان سابقه داشت و تا کنون بسیاری از مجروحان هنوز تحت درمان هستند و بسیاری از معترضان آن سابقه کشته شده اند.

در ۳ اسفند ۱۳۹۹، سپاه پاسداران سوخت‌بران بلوچ را شلیک کرد و حداقل ۱۰ نفر را در نقطه صفر مرزی شهر سراوان کشت.

در نتیجه کشته شدن ۱۰ نفر و زخمی شدن بسیاری از مردم بلوچستان، مردم سراوان در تظاهرات اعتراضی به خیابان ها آمدند و با نیروهای ایرانی درگیر شدند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با استفاده از خشونت علیه معترضان و تظاهرکنندگان منجر به کشته و زخمی شدن بیشتر شد و بدین ترتیب اعتراضات به شهرهای مختلف ایران گسترش یافت.

گزارش های حقوق بشری نشان می دهد که واکنش نيروهای های امنیتی جمهوری اسلامی به اعتراضات مردم سیستان و بلوچستان با تیراندازی و سرکوب شدید بوده است.

آنها همچنین تعدادی از معترضان را کشتند و زخمی کردند، بسیاری را دستگیر کردند و اتهاماتی مانند تبلیغ علیه رژیم را متهم کردند.