افتتاح نخستین نمایشگاه کتاب مجازی در تهران

صبح روز سه شنبه، ۳۰ دی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، اولین نمایشگاه کتاب مجازی در تهران با حضور تعدادی از نویسندگان و ناشران افتتاح شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در این مراسم گفت: «امسال نمایشگاه کتاب مجازی را با دو چالش آغاز می کنیم. اول، شیوع و گسترش ویروس کرونا است که طی یک سال گذشته جهان و ایران را درگیر خود کرده است. و تأثیرات منفی در چندین زمینه از جمله حوزه فرهنگی داشت».

مطالعه کتاب اولین سرگرمی در قرنطینه بود

عباس صالحی ادامه داد: «چالش دوم افزایش علاقه مندان به مطالعه کتاب است. حدود ۲۷٪ از پاسخ دهندگان نظرسنجی اظهار داشتند که مطالعه کتاب اولین گزینه سرگرمی آنها در دوره قرنطینه است».

افتتاح نخستین نمایشگاه کتاب مجازی در تهران

وی همچنین نشان داد که در همین نظرسنجی، ناشران گزارش دادند که حدود ۵۰٪ از فروش کتاب های آنها در سال جاری آنلاین و از طریق فضای مجازی است. وی گفت که از ۴۶٪ کسانی که امسال کتاب می خوانند، ۱۹٫۲٪ گفته اند که کتاب الکترونیکی خوانده اند.

در این نشست معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مدیرکل موسسه خانه نویسندگان و ادبیات ایران و سایر علاقمندان به این حوزه حضور داشتند.

۲۰٪ از مردم کتابهای الکترونیکی را ترجیح می دهند

وزیر فرهنگ اضافه کرد: «تصمیم گرفتیم امسال نمایشگاه کتاب را مجازی کنیم زیرا فضای مجازی آینده است. و بنابراین به صنعت نشر، فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای سالهای طولانی کمک خواهد کرد».

وی تاکید کرد که یکی از مهمترین مزایای برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی، علاوه بر کاهش هزینه ها است، جلوگیری از اجتماعات انسانی و در نتیجه جلوگیری از ویروس کرونا است.