ایران: ما متعهد به تولید فلز اورانیوم فقط برای اهداف صلح آمیز هستیم

سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به درخواست تروئیکا اروپایی برای توقف فوری تولید فلز اورانیوم ، گفت که ” تولید فلز اورانیوم  به عنوان سوخت پیشرفته و بدون توقف ادامه خواهد یافت.”

تهران از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست جزئیات “غیرضروری” برنامه هسته ای خود را منتشر نكند.

این سازمان همچنین هشدارها و خواسته های اروپاییان برای توقف تولید فلز اورانیوم را رد کرد

این سازمان گفت که این تصمیم مطابق آنچه در مجلس ایران تصویب شده است ، صادر می شود كه ایران از مدت دو دهه مقدار کمی فلز اورانیوم تولید می کرد ، اما افزایش آن را به عنوان یک محصول میانی و یک سوخت پیشرفته آغاز کرد.

ایران: ما متعهد به تولید فلز اورانیوم فقط برای اهداف صلح آمیز هستیم

وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه ، در پاسخ به بیانیه ترویکا اروپا گفت که تهران متعهد به تولید فلز اورانیوم و سوخت پیشرفته فقط برای اهداف صلح آمیز است.

آن تأیید کرد که پس از اقدامات اولیه و در مدت قانونی تعیین شده توسط قانون مجلس ، آژانس انرژی هسته ای آژانس را از جزئیات تولید اورانیوم مطلع خواهد کرد.

وزارت امور خارجه اظهار داشت که گزارش ارسالی از طرف سازمان انرژی اتمی ایران به آژانس انرژی هسته ای ایران مربوط به شروع تحقیقات برای تولید سوخت پیشرفته “سیلیسید” در راکتور تحقیقاتی تهران است و نه در مورد تولید فلز اورانیوم.

سه کشور اروپایی که برجام را امضا کردند ، از برنامه های تهران برای شروع تولید فلز اورانیوم انتقاد کرده اند.

دولت های انگلیس ، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی اظهار داشتند که “ایران هیچ استفاده غیرنظامی معتبری از فلز اورانیوم ندارد و تولید اورانیوم جنبه های نظامی خطرناکی دارد.”