شهروند ‌بریتانیایی

وکیل یک شهروند ‌بریتانیایی ایرانی که در ایران دستگیر شد، اعلام كرد كه موكل وی نیاز به درمان فوری دارد زیرا وضعیت سلامتی وی روز به روز بدتر می شود.

علیرغم پایان دوره محکومیت خود در ایران، نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی-انگلیسی هنوز در تهران بازداشت می شود، تا ایران می تواند از وضعیت خود برای فشار بر بریتانیا استفاده می کند.

صبح امروز، یکشنبه ۲۳ اسفند، طبق آنچه وکیل وی، حجه کرمانی، توضیح داد که نازنین در جلسه دادگاه جدید شرکت کرد.

♦   اتهام جدید به اقدام علیه امنیت ملی

وی افزود: «دادگاه تهران به اتهام تبلیغ علیه نظام و تهدید امنیت ملی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار شد».

قابل توجه است که نازین در یکشنبه گذشته، ۱۷ اسفند، تمدید مجازات خود را در ایران با پنج سال زندان با حذف دستبند الکترونیکی از پای خود به اتمام رساند.

با این حال، مقامات ایرانی از اجازه آزادی وی از کشور و بازگشت به بریتانیا خودداری کردند و وی را به تهدید امنیت ملی و ازدواج با یک جاسوس متهم کردند.

♦   فشار و تهدید 

به نوبه خود، شوهرش، ریچارد رتکلیف، تأیید کرد که وی از سفیر بریتانیا در تهران خواسته است در دادگاه همسرش شرکت کند یا وی را تا دادگاه انقلاب همراهی کند.

 وی در اظهارات خود تأكید كرد كه رژیم ایران از همسرش برای بستن معامله با انگلیس استفاده می كند.

این شهروند ‌بریتانیایی همچنین برای اولین بار در مورد پنج سال شکنجه ای که در زندان متحمل شده است، در یک جلسه مشورتی شورای بین المللی توانبخشی قربانیان شکنجه صحبت کرد.

در طی این جلسه که ۶ ساعت کامل به طول انجامید، نازنین به طور مفصل درباره فشار و تهدیدی که متحمل شده صحبت کرد و همچنین توصیف کرد که تحت مدت طولانی با دستبند و چشم بسته قرار گرفته است.