دهقان‌دهنوی

ماشاالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس اوراق بهادار، اعلام کرد که صبح امروز، چهارشنبه ، ۸ بهمن، در جلسه شورای عالی بورس اوراق بهادار، آقای محمد دهقان‌دهنوی به عنوان رئیس بورس سهام انتخاب شد.

دهنوی که دکترای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد، پیش از این عضو هیئت مدیره بانک مسکن بود و اکنون به عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی فعالیت می کند. 

وی همچنین عضو هیئت علمی در بخش امور مالی و بانکی در دانشگاه علامه طباطبایی و معاون آموزشی در موسسه عالی آموزش بانکداری در ایران است.

دهقان‌دهنوی يک هفته پس از استعفاي حسن قاليباف اصل، رئيس سابق بورس منصوب شد كه علت استعفای خود را “اقدامات سياسی و ورود غيرحرفه ای و بيش از حد افراد و مسئولان به بازار پول عنوان كرد.

قالیباف در فروردین امسال به عنوان رئیس بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد و حدود ده ماه مسئولیت تنظیم بورس اوراق بهادار را بر عهده داشت.

 برخی از اعضای شورای عالی بورس اوراق بهادار اظهار داشتند که استعفای قالیباف در پاسخ به خواستارهای سهامدارانی بود که در ماه های گذشته اعتراض کردند و خواستار استعفای مسئولان این سازمان به دلیل ضررهای خود در بورس شدند.

از سوی دیگر شاخص كلی بورس اوراق بهادار تهران در فروردین ماه سال جاری به حدود ۵۰۰ هزار واحد رسید و با افزایش تقاضا از سهامداران، شاخص به بیش از دو میلیون واحد رسید، اما پس از آن سقوط كرد و به یك میلیون و صد هزار رسید.

دلیل رشد شاخص در ماه های نخست سال تشویق دولت برای سرمایه گذاری در این بازار برای جبران کسری بودجه ای بود که به دلیل کاهش درآمدهای نفتی ایران رخ داد.