محاکمه ایران

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده برای ایران، اظهار داشت كه آمريكا از محاکمه ایران در پرونده سرنگونی هواپیمای اوکراینی حمايت خواهد كرد.

نماینده ویژه آمریکا، در گفتگوی تلفنی با یوگنی ینین، معاون وزیر امور خارجه اوکراین، تأیید کرد که از مقامات آمریکایی برای پاسخگویی رژیم ایران در برابر سرنگونی هواپیمای اوکراین حمایت خواهد کرد.

وی همچنین طی گفتگوی تلفنی که دیشب، چهارشنبه ۴ فروردین، انجام شد، به خانواده های قربانیان پرواز شماره ۷۵۲ هواپیمایی بین‌المللی اوکراین تسلیت گفت.

♦   وظیفه ایران در قبال خانواده‌های قربانیان این فاجعه

نماینده ویژه ایالات متحده در ایران اعلام کرد که آمریکا آمادگی ارائه حمایت لازم برای اجرای عدالت و محاکمه جمهوری اسلامی را در مورد موضوع سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین با موشکهای سپاه پاسداران دارد.

به نوبه خود‌، معاون وزیر امور خارجه اوکراین، گفت که گزارش ایران در مورد تحقیقات فنی در پرواز شماره ۷۵۲ به درستی انجام نشده است.

♦   گزارش دربرگیرنده هیچ شواهد و واقعیت ملموسی نیست

وی اضافه کرد: «گزارش جمهوری اسلامی ناقص و نادرست است و تعدادی از حقایق مهم را شامل نمی شود».

ینین بر لزوم دادگاه عادلانه و منصفانه در چارچوب وظیفه ایران در قبال خانواده های قربانیان این فاجعه تأکید کرد.

شایان ذکر است که بیش از یک سال پس از شلیک دو موشک توسط سپاه پاسداران به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی، سازمان هواپیمایی ایران گزارش نهایی خود را در چهارشنبه،، ۲۷ اسفند ۹۹، اسفند منتشر کرد.

ایران در این گزارش اعلام کرد که این حادثه به اشتباه رخ داده است و در آن اپراتور واحد پدافند را مسئول شلیک به هواپیما دانست.