لرستان

مهرداد ویسکرمی، نماینده خرم‌آباد در مجلس، نسبت به کاهش سطح قلعه فلک‌الافلاک در لرستان طی سه سال گذشته که منجر به ریزش آن می شود، هشدار داد.

نماینده خرم آباد بر لزوم مقاوم‌سازی فلک‌الافلاک تاکید کرد زیرا این بنای باستانی طی سه سال گذشته دو سانتی متر کاهش یافته است.

فلک‌الافلاک قلعه‌ای نظامی تاریخی که به دورهٔ ساسانیان بازمی‌گردد و در مرکز شهر خرم‌ آباد در استان لرستان است. این قلعه با نام “قلعه دوازده بُرجی” شناخته می‌ شود.

فلک‌الافلاک در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۸۳ در فهرست آثار ملی جمهوری اسلامی به ثبت رسیده‌ است.

بسیاری از کارشناسان در سال های اخیر نسبت به پدیده فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران هشدار داده بودند و افزایش این پدیده در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و مدیریت نامناسب منابع آبی را تایید کرده بودند.

آنها همچنین تایید کردند که پایین بودن سطح سفره های زیرزمینی در نقاط مختلف کشور باعث آسیب به بافت شهری، منازل مسکونی و تاریخی و بناهای قدیمی شده است.

در ماه‌های اخیر، کاربران شبکه‌های اجتماعی فیلم‌هایی را منتشر کرده‌اند که پیامدهای رانش زمین در میدان نقش جهان اصفهان را نشان می‌دهد.

همچنین فیلم هایی از فرونشست زمین در برخی شهرها منتشر شد که منجر به آسیب شدید ساختمان های مسکونی و تخلیه این واحدها از ترس سقوط شد.