عباس شلیشات
عباس شلیشات

مقامات قضایی جمهوری اسلامی حکم اعدام عباس دریس معروف به عباس شلیشات، یکی از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را صادر کرد.

عباس دریس بر اساس اعترافات اجباری زیر شکنجه متهم به تیراندازی و قتل رضا صیادی، سروان یگان ویژه نیروی انتظامی، در جریان اعتراضات شهرک چمران (جراحی) ماهشهر در ۲۷ آبان ۹۸ بود.

به نوبه خود، کریم دحیمی، فعال سیاسی، تأیید کرد که حکم اعدام شلیشات صادر شده است، هرچند پرونده وی شامل گزارش کارشناس قضایی مبنی بر بی گناهی وی است.

دحیمی توضیح کرد که این کارشناس در گزارش خود تایید کرد که کشته شدن این مامور به دست شلیشات با توجه به موقعیت جغرافیایی دو نفر و اصابت تير از پشت به او غیرمحتمل است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که همسر عباس شلیشات سال گذشته پس از اطلاع از وضعیت همسرش در زندان‌های رژیم جمهوری اسلامی جان باخت و دو پسر نوجوان خود از زمان مرگ مادرشان در خانه مادربزرگشان زندگی می‌کردند.

همچنین گزارش شد که نیروهای امنیتی رژیم حسین دریس، برادر عباس دریس، را نیز همزمان با دستگیری وی در اواخر آبان ماه ۱۳۹۸ بازداشت و به حبس ابد محکوم شدند.

شایان ذکر است که ماهشهر در آبان ماه ۱۳۹۸ شاهد تظاهرات مسالمت آمیز گسترده بود، اما فیلم ها و عکس های مستند شده توسط سازمان های حقوق بشری نشان داد که نیروهای ویژه امنیتی ایران و سپاه پاسداران از سلاح های سنگین مانند شلیک و تانک استفاده کرده اند.