ایران کانادا را به دلیل هواپیمای اوکراینی تهدید می کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران سعید خطیب زاده هشدار داد که اگر کانادا از مرزهای خود پیروی نکند ، ایران واکنش متفاوتی نشان خواهد داد ، در مورد اظهارات وزیر امور خارجه کانادا اظهار داشت که “خطای انسانی” در سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران باورنکردنی است. ”

خطیب زاده گفت ، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی در مورد مسئله هواپیمای اوکراین ، “وزارت امور خارجه در تلاش است تا امور را شفاف کند.

وی افزود: من از وزیر امور خارجه کانادا و دولت کانادا می خواهم که دیپلماتیک باشند و حدود خود را بدانند ، در غیر این صورت پاسخ متفاوتی دریافت می کنند.

این مقام ایرانی کانادا را به ایجاد موانع زیادی در تحقیقات پرونده متهم کرد.

خطیب زاده در مورد روند تحقیقات ، تأخیر در رسیدگی به پرونده را رد کرد و گفت: “امروز و فردا گزارش فنی قبل از اولین سالگرد فاجعه منتشر می شود و برای طرف اوکراینی و سایر طرف های مربوطه ارسال می شود.”

اخیراً ، وزیر امور خارجه کانادا ، فرانسوا-فیلیپ شامپاین گفته است که وی معتقد است گزارش مقامات رژیم ایران درباره شلیک موشکی به هواپیمای اوکراین به دلیل خطای انسانی باورنکردنی است.

از سوی دیگر ، شهرام حیدری ، نایب رئیس کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران روز یکشنبه گفت که کانادا به دنبال طرح شکایت از ایران در دادگاه لاهه و اثبات “عمدی” بودن سرنگونی هواپیمای اوکراینی است. حیدری خاطرنشان کرد که “این حادثه هیچ منافع بین المللی برای ایران نداشت”.

مقامات دولت ایران پیش از این در مورد چگونگی و دلیل شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی توضیحاتی ارائه داده بودند و این گزارش ها به دلیل برخی ابهامات و ناسازگاری ها مورد انتقاد قرار گرفته است.

خانواده های برخی از قربانیان هواپیما اخیراً در مقابل دادگاه نظامی تهران تجمع کرده و خواستار برکناری و محاکمه “همه کسانی که در سقوط پرواز 752 بودند”.