افشاگری نرگس محمدی درباره شب آتش سوزی در زندان اوین
افشاگری نرگس محمدی درباره شب آتش سوزی در زندان اوین

اکانت اینستاگرام نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در روز یکشنبه یکم آبان روایتی را به قلم او از شب آتش‌سوزی اوین منتشر کرد و در آن بر احتمال برنامه‌ریزی حمله به زندان اوین با استناد به شواهد تاکید کرد.

افشاگری نرگس محمدی درباره شب آتش سوزی در زندان اوین

خانم محمدی که خود از زندانیان اوین است در این روایت با عنوان “شب هولناک اوین” فاش کرد که اگر صحت داشته باشد نشان می دهد که وقوع این این رویداد در میانه اعتراضات سراسری از قبل برنامه ریزی شده بوده است.

به گفته وی، روز شنبه ۲۳ مهرماه، اعزام‌های صبح زندانیان به بیمارستان بدون ذکر دلیل لغو شد و سه بار آژیر زندان به صدا درآمد که بی سابقه است.

این فعال مدنی زندانی در بخشی از روایت خود آورده است که یک هفته قبل از این اتفاق تحرکاتی در بند وجود داشت.
درب مابین راهرو بند و راهرو کارکنان بسته و قفل شد و دریچه ای روی آن گذاشته بودند تا کار از طریق آن انجام شود و زندانیان نتوانند به راهرو خروجی دسترسی داشته باشند.

همچنین «سه روز پیش از واقعه، کپسول‌های آتش‌‌خاموش‌کن به‌دستور ریاست زندان و به بهانه پر کردن از بند خارج شد».

شب آتش‌سوزی در زندان اوین “شبیه میدان جنگ بود”

به گزارش نرگس محمدی “ساعت نه شب صدای شلیک پی‌در‌پی گلوله از داخل زندان ناگهان همه را بهت‌زده کرد، انفجارها ساختمان و شیشه ها را لرزاند و تیراندازی های بی شمار بیش از دو ساعت ادامه داشت.”

نرگس محمدی نوشت که سپس به سمت حیاط نگهبانان می رود و می بیند: «رئیس سازمان زندان و هشت نفر از همراهانش وارد زندان شدند و رئیس حراست زندان و نیروهایش روی دیوار حیاط ایستاده بودند. گارد ضد شورش ناگهان وارد حیاط شد و در را بستند.»

بر اساس این روایت، اداره امنیت زندان با فریاد قصد جلوگیری از ورود یگان ضدشورش به بند را داشت، اما «نیروهای سرکوب بیش از حد و غیرقابل کنترل بودند، گارد گویا حتی مسئولان زندان و سازمان را نمی‌شناختند و به دستورات آن‌ها وقعی نمی‌نهادند، شعله های آتش دیده می شد.”

خانم محمدی فضای زندان را به «میدان جنگ» تشبیه کرده و می نویسد: «نیروهای امنیتی و نظامی از زمین و پشت بام زندان ها را محاصره کردند و زندانیان را تهدید به تیراندازی کردند و صدها گلوله شلیک شد و انفجارهای مهیبی رخ داد.