اعترافات اجباری

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف از گرفتن اعترافات اجباری و نادرست از دو دانشجوی بازداشت شده، علی یونسی و امیرحسین مرادی، ابراز نگرانی کرده است.

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شریف امروز پنجشنبه، ۲۶ فروردین، نامه ای را در خصوص دو دانشجویی که یک سال تمام بدون اتهام مشخص در بازداشت بودند، به رئیس دادگستری ایران ارسال کرد.

مسئولان انجمن در این نامه تاکید شدند: «طولانی شدن پروسه تحقیقات باعث ایجاد شک و تردید در مورد صحت اعترافات و پرونده شد».

♦   بازجویی تحت فشار

انجمن دانشجویی همچنین به پرونده های ناعادلانه قبلی دانشجویان ایرانی مانند پرونده  مازیار ابراهیمی اشاره کرده است

وی نگرانی خود را در مورد بازجویی تحت فشار، و عدم دسترسی به شرایط عادلانه و یک وکیل مستقل در مورد این دو دانشجو نشان داد.

این بیانیه تأیید کرده است که نامه‌ های قبلی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مورد وضعیت این دو دانشجو پاسخ داده نشده است.

♦   اتهام به افساد فی‌الارض

طبق آنچه در این نامه آمده است، در طی ملاقات نمایندگان دانشجویان و دانشگاه با دو دانشجوی بازداشتی، تعهد آزادی آنها با قرار وثیقه داده شده است اما این قول هنوز محقق نشده است.

مصطفی نیلی ، وکیل دو دانشجوی بازداشتی اعلام کرد که موکلان وی به فساد فی الارض متهم هستند و وی تاکید کرد که این اتهام ممکن است منجر به مجازات اعدام شود.

این وکیل همچنین به نگرانی های سازمان های حقوق بشری و فعالان سیاسی ایران در مورد تلاش برای اعترافات اجباری دانشجویان اشاره کرد.