زندانیان سیاسی

بیش از ۳۰۰ نویسنده ایرانی با صدور خطابی به مقام‌های قضایی و اجرایی کشور، دولت حسن روحانی و سازمان زندان های ایران خواستار آزادی زندانیان سیاسی و عقیدتی، به ویژه نویسندگان و فعالان فرهنگی زندانی مانند  بکتاش آبتین،  کیوان باژن، کیوان صمیمی و رضا خندان مھابادی، شدند.

آنها همچنین در پیام خود نگرانی خود را از شیوع ویروس کرونا در زندان اوین به ویژه با عدم مراقبت های بهداشتی در زندان ابراز داشتند.

بیانیه ای که تحت عنوان “بکتاش آبتین و  دیگر یاران اهل قلم را آزاد کنید” منتشر شده است: «با توجه به اخبار موحشی که از شیوع بیماری کرونا در زندان اوین و ابتلای برخی از ھمکاران در بندمان به این بیماری منتشر شده است، مسئولیت تام و تمام حفظ جان و سلامتی آنها را بر عهده شما می‌دانیم».

  • آزادی بیان و آزادی قلم جرم نیست

این خطاب با امضای ۳۳۵ نویسنده پس از انتشار اخباری مبنی بر ابتلای بکتاش آبتین، عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران به ویروس کرونا و انتقال خود به بیمارستان زندان اوین صادر شد.

در این خطاب تأکید شده است که وضعیت آبتین و دیگری زندانیان سیاسی را به وخامت سلامتی است و باید معالجه وی در خارج از زندان انجام شود.

نویسندگان و شاعران ایرانی نوشتند: «اکنون که متاسفانه بکتاش آبتین درگیر بیماری مھلک کرونا شده است، با یقین بدین موضوع که درمان او باید حتما در خارج از محیط زندان پیگیری و انجام شود».

شایان ذکر است که دادگاه انقلاب تهران سه نویسنده عضو هیات دبیران کانون نویسندگان ایران را مجرم شناخته و برای بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی ۶ سال حبس تعزیری و ۳ سال و نیم زندان کیوان باژن به اتهام به تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور محکوم شده‌اند.