گزارش ها نشان دهنده شکست توافقات اقتصادی بین ایران و سوریه است

گزارش مطبوعات اظهار داشت که “تاکنون هیچ یک از مفاد توافق نامه های مهم مقامات سیاسی در تهران و دمشق جنبه اقتصادی نداشته است” و اشاره به توافق نامه های امضا شده توسط دو کشور در سال ۲۰۱۸ در مورد مشارکت ایران در زمینه های مسکن ، حمل و نقل و بانکداری در سوریه است.

گزارش های آژانس خبری حاکی از ساخت ۲۰۰،۰۰۰ واحد مسکونی در شهر دمشق است که قرار بود توسط پیمانکاران ایرانی انجام شود.

شکست بخش خصوصی و عدم توافق اقتصادی بین دو کشور در شرایطی است که برخی شخصیت های سیاسی از جمله حشمت الله فلاحت بیشا ، عضو کمیته امنیت ملی پارلمان گذشته اعلام کردند که ایران طی ده سال گذشته ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است و این باید این مبلغ مسترد خواهد شد

قابل ذکر است که جنگ داخلی سوریه ۸ ساله به شدت به زیرساخت ها و امکانات مسکن این کشور آسیب رسانده و منجر به کشته شدن صدها هزار نفر شده است.

ایران و روسیه از اصلی ترین حامیان بشار اسد در جنگ دولت وی علیه مخالفان در سوریه بودند و قبلا نیز گزارش هایی مبنی بر افزایش حضور اقتصادی دو کشور پس از جنگ در سوریه به دلیل همکاری اقتصادی گزارش شده بود.

در همین رابطه ، یحیی رحیم صفوی ، دستیار نظامی خامنه ای ، گفت که بازسازی سوریه “چندین سال به طول خواهد انجامید و حداقل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار نیاز دارد.”

با وجود این اظهارات ، گزارش خبرگزاری مهر اظهار داشت که “در هفت ماه نخست سال جاری صادرات ایران به سوریه فقط ۷۳ میلیون دلار و واردات از سوریه ۱۰ میلیون دلار بوده است”.

این حجم از تجارت بین دو کشور در حالی ثبت شد که صادرات ترکیه به سوریه تنها در سپتامبر سال جاری به “بیش از ۱۰۰ میلیون دلار” رسیده است.