دلیل عدم حضور وزیر امور خارجه قطر در نشست شوراي همكاري خليج فارس

قطر از شرکت در نشست شوراي همكاري خليج فارس  که قرار است 5 ژانویه آینده برگزار شود ، خودداری کرد ، پس از آنکه دیگران خواستار پایبندی قطر به خواسته های چهار کشور شدند.

روزنامه های كاغذی و الكترونیكی عربی راه های دستیابی به آشتی در خلیج فارس و پایان دادن به بحران سه ساله بین قطر از یك سو و مصر ، عربستان سعودی ، امارات و بحرین از سوی دیگر را مورد بحث قرار دادند.

مقامات آمریكایی و خلیج فارس اخیراً گفته بودند كه عربستان سعودی و قطر در حال دستیابی به توافق اولیه برای پایان دادن به درگیری های چند ساله هستند.

عربستان سعودی ، امارات ، بحرین و مصر پس از اتهام دوحه به حمایت از تروریسم ، روابط دیپلماتیک ، تجاری و هواپیمایی با قطر را از اواسط سال 2017 قطع کرده اند و قطر همچنان این اتهامات را رد می کند.

این کشورها 13 درخواست برای بازگشت روابط قطر را از جمله بسته شدن کانال الجزیره و پایگاه ترکیه در خاک خود و قطع روابط با اخوان المسلمین شناسایی کردند.

خصوصاً اینکه کشورهای خلیج فارس امیدوارند بتوانند مانع ایران و البته ترکیه شوند.

دلیل عدم حضور وزیر امور خارجه قطر در نشست شوراي همكاري خليج فارس

 

قطر در حالت دفاعی است

به تازگی ، وزیر خارجه قطر در سفری غیرمنتظره به تهران سفر کرده و در این دیدار با مقامات ایرانی در مورد موضع قطر در مورد نشست شوراي همكاري خليج فارس که قرار است در 5 ژانویه برگزار شود ، گفتگو کرد.

وزیر امور خارجه قطر به دلیل نکاتی که کشورهای محاصره کننده قطر مطرح کرده اند از دیدار خودداری کرد و ایران نیز در رد همه این ادعاها با قطر دست به دست شد زیرا به منافع آن لطمه می زند.

این خواسته ها جلوگیری از حمایت دوحه از تروریسم ، مهار “اخوان” ، راهگشای مداخلات ترکیه در منطقه ، ارتقا منافع ایران و استفاده از دستگاه قدرتمند رسانه ای آن برای آسیب رساندن به منافع کشورهای چهار جانبه و تضعیف ثبات در منطقه است.

ایران و قطر ممکن است برای اصلاح نکاتی که بقیه 13 کشور خلیج فارس پیشنهاد داده اند دست به دست هم دهند.