بعد از بایدن پیروز شد .. تحریم های آمریکا علیه ایران چه می شود؟

جو بایدن، سیاست خود نسبت به ایران را ترسیم کرد كه وی نوشت: “اگر ایران کاملا خود را با توافق هسته‌ای (برجام) انطباق دهد ایالات متحده هم به عنوان نقطه شروع مذاکرات دیگر به توافق باز خواهد گشت”.

اما چه حد بایدن می‌تواند تحریم‌هائی را که ترامپ با صدور دستورات اجرائی علیه ایران وضع کرده لغو کند؟! 

و هنوز یک علامت سوال در مورد شروع جدید با ایران به رهبری بایدن وجود دارد

بلافاصله پس از آنکه حسن روحانی ، رئیس جمهورى اسلامى ایران با احتیاط درباره آینده احتمالی روابط آمریکا و ایران صحبت کرد كه وب سایت محافظه کار جهان نیوز به نقل از سخنان فرمانده نیروی قدس اسماعیل قاآنی ، اظهار داشت که “سیاستمداران آمریکایی نادان هستند”.

تعدادی از محققان و کارشناسان علاقه مند به امور ایران و آمریکا در سمپوزیومی که مرکز مطالعات الجزیره با عنوان “روابط ایران و آمریکا در دوران بایدن ..”

فواد یزدی ، استاد مطالعات آمریکایی در دانشگاه تهران متخصص در روابط آمریکا و ایران ، گفت که علیرغم انتقاد جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب از سیاست دونالد ترامپ ، رئیس جمهور در مورد ایران ، وجود بسیاری از صداها در دولت جدید ممکن است متوجه شود که تحریم های ترامپ ایده بدی نیست زیرا ممکن است کمک کند  تحت فشار قرار دادن ایران برای گرفتن امتیاز از آن در مورد برنامه موشکی و سیاست های منطقه ای آن.

وی افزود که منطق این است که بایدن هنگام روی کار آمدن به دلیل اشتباهاتی که در دولت قبلی انجام داده است ، برگردد

بعد از بایدن پیروز شد .. تحریم های آمریکا علیه ایران چه می شود؟

سرنوشت توافق هسته‌ای چه خواهد شد؟

محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران پیش شرط های دولت بعدی آمریکا درباره برنامه هسته ای خود را نمی پذیرد.

وی همچنین بر ضرورت بازگشت ایالات متحده به توافق سال ٢٠١۵ قبل از گفتگوها تأکید کرد.

جو بایدن ، رئیس جمهور منتخب آمریکا گفته است اگر ایران به توافق هسته ای پایبند باشد ، به توافق هسته ای (برجام) بازمی گردد و تحریم های ایران را لغو می کند.

دونالد ترامپ بارها اظهار داشته است که ایران طبق روح توافق هسته ای عمل نمی کند و ترامپ هر بار که کشورش تهران را تحریم می کند این سخنان را تکرار می کند.

چهار روز پیش ، رهبر انقلاب اسلامی ایران ، آیت الله علی خامنه ای ، گفت كه كشور وی اصرار به بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای ندارد و عجله ای هم ندارد.

ایران شرایط بایدن را برای بازگشت به توافق هسته ای رد می کند

ایران ۲۰ در صدى غنی سازی اورانیوم را از سر گرفته بود ، اقدامی که اتحادیه اروپا آن را “نگرانی عمیق” توافق هسته ای توصیف کرد که شرط می کند این درصد از ۳.۶۷ درصدى فراتر نرود.

سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار داشت “همه باید از برداشتن گام‌هایی که تنش‌ها را تشدید می‌کند، پرهیز کنند”.

از اورانیوم غنی شده در سطح بسیار بالاتر می توان برای ساخت بمب هسته ای استفاده کرد اما به محض غنی سازی اورانیوم تا 20٪ ، رسیدن به سطح مورد نیاز برای بمب هسته ای از نظر فنی آسان تر می شود.

و تهران در ژانویه اعلام کرد که دیگر هیچ یک از محدودیت های اعمال شده توسط توافق نامه را رعایت نخواهد کرد.

و آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته گفت ایران بیش از ١٢ برابر مقدار اورانیوم غنی شده مجاز بر اساس این توافق نامه دارد.