ماهواره ها تأسیسات هسته‌ای جدید ایران را فاش می کنند

مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی اعلام کرد که تصاویر ماهواره ای که از تأسیسات هسته‌ای نطنز در ۵ ژانویه گرفته شده است، نشان می دهد که سه تونل در کوهی نزدیک سایت هسته‌ای حفر شده است.

بیانیه این موسسه همچنین اعلام کرد که ارزیابی اولیه نشان می دهد که امکانات هسته‌ای جدیدی در زیر کوه ساخت خواهد شد.

ساخت تأسیسات هسته‌ای جديد زیر یک کوه در محوطه سایت نطنز با سرعت پیش می‌رود!

بر اساس گزارش علوم و امنیت، ساخت و ساز در سایت تاسیسات هسته‌ای نطنز “به سرعت” در حال پیشرفت است، و این سایت احتمالاً یک تأسیسات هسته‌ای جدید است.

ماهواره ها تأسیسات هسته‌ای جدید ایران را فاش می کنند

از سوی دیگر، شورای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای حمایت خود از توافق هسته‌ای ایران را تأیید کرد. بیانیه‌ای شورا همچنین از اقدام ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای خود در فردو ابراز نگرانی عمیق کرد و از آن خواست که از تشدید تنش ها خودداری کند.

بیانیه‌ای شورا همچنین هشدار داد اقدامات ایران در دو سال گذشته نه تنها با مفاد توافقنامه مغایرت ندارد، بلکه اقدامات دیپلماتیک فعلی را برای حفظ این توافق به خطر می اندازد.

در این بیانیه تأیید شده است که اروپا همچنان به تعهدات خود در توافق هسته‌ای احترام می گذارد علیرغم با وجود چالش های دشوار و خروج یک جانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران، برای حفظ آن تلاش می کند.

اتحادیه اروپا همچنین از موضع بایدن در مورد نیاز ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ايران استقبال کرد.

شایان ذکر است که هفته گذشته، رویترز گزارش محرمانه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) را منتشر کرد مبنی بر اینکه ایران قصد دارد سه مجموعه دیگر از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-2M را در مجموعه غنی‌سازی هسته‌ای نطنز نصب کند.