هواپیمای اوکراینی
سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی،پنجشنبه ، ۱۸ دی‌ماه، مصادف با سالگرد شلیک سپاه پاسداران ایران به هواپیمای مسافربری بر فراز تهران ، کشته شدن 176 نفر و زخمی شدن هزاران نفر است.

سالگرد سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی

در اولین سالگرد سرنگونی هواپیمای 752 توسط سپاه پاسداران ، رئیس جمهور ایران این حادثه را “نتیجه اشتباه یک نفر و بو بی‌تدبیری یک جمع” توصیف کرد و وزیر امور خارجه وی بار دیگر ابراز شرمندگی و عذرخواهی کرد.

پنجشنبه ، ۱۸ دی‌ماه، مصادف با سالگرد شلیک سپاه پاسداران ایران به هواپیمای مسافربری بر فراز تهران ، کشته شدن 176 نفر و زخمی شدن هزاران نفر است.

پس از سه روز انکار ، سرانجام جمهوری اسلامی اذعان کرد که سپاه پاسداران باعث ساقط شدن هواپیما اوکراینی شده است ، اما علت آن را “خطای انسانی” اعلام کرد ، توجیهی که توسط خانواده های قربانیان یا مقامات اوکراین یا کانادا پذیرفته نشد، شماره قربانيان 176 نفر است

اکنون ، حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران می گوید: “این حادثه یک حادثه باورنکردنی بود که ناشی از اشتباه یک نفر وبی‌تدبیری یک جمع بود” .

وی افزود: “البته همه اینها به دلیل یک اشتباه است.”

توییت ظریف در سالگرد پرواز ۷۵۲

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سالگرد سقوط هواپیمای اوکراین در توییتر خود نوشت: “با قلبی پر از درد ، یاد قربانیان تراژدی پرواز ۷۵۲ را گرامی می‌داریم.”

وی با بیان اینکه “هیچ چیزی نمی تواندفقدان عزیزان را جبران کند” ، افزود: “تنها کاری که می توانیم انجام دهیم جبران خسارت طبق قوانین شناخته شده در سطح بین المللی و پاسخگویی مرتکبان است.”