۴ سال زندان ، کار اجباری و محرومیت سیاسی محقق و مترجم محمد خانی

دادگاه انقلاب در تهران محقق و مترجم محمد خانی را به ۴ سال حبس محکوم کرد و وی همچنین به محرومیت سیاسی اجتماعی و کار اجباری محکوم شد.

خبرگزاری های علاقه مند به مسائل حقوق بشر در ایران امروز ، دوشنبه ، ۲۸ دسامبر گزارش دادند که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب در تهران خانی را به “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام” متهم کرد.

دادگاه انقلاب در تهران نیز وی را به ۴ سال حبس محکوم و از دو سال فعالیت اجتماعی و سیاسی محروم کرد.

مقامات ایرانی وسایل شخصی محمد خانی ، دانشجوی دکترای دانشگاه علامه طباطبایی تهران ، از جمله لپ تاپ و آرشیو کارهای تحقیقاتی وی را توقیف و وی را به کار اجباری با “کودکان معلول ذهنی” محکوم کردند.

نیروهای اطلاعاتی ایران محمد خانی را در اول ماه اکتبر از خانه اش دستگیر و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

قابل ذکر است که خانی پس از اتمام بازجویی در تاریخ ۸ نوامبر به بند عمومی زندان اوین منتقل شد و پس از ۳ روز وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

محمد خانی در پایان بازجویی ها در ۱۸ نوامبر از بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی زندان منتقل شد و سرانجام در تاریخ ۲۱ نوامبر آزاد شد و منتظر نتیجه گیری دادگاه بود.

محمد خانی در سال ۲۰۱۷ عضو شورای سندیکا دانشگاه علامه طباطبایی بود و به همراه سایر اعضای شورای صنفی ۳۰ دانشگاه کشور ، نامه ای سرگشاده به وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در اعتراض به بازداشت دانشجویان دانشگاه های مختلف در اعتراضات دسامبر ۱۹۹۶ در سراسر کشور صادر کرد.

محکومیت خانی برای کار اجباری با کودکان دارای معلولیت نشانگر تعمیق تبعیض علیه معلولان در جمهوری اسلامی است.