نخستن پادشاه زن در ایران
نخستن پادشاه زن در ایران

نخستن پادشاه زن در ایران، نخستن زنی که به پادشاهی به ایران یک سال و چهار ماه پادشاهی خود را یک سال و چهار ماه آورده اند و در پاییز 631 با او پایان یافت.

نخستن پادشاه زن در ایران

نخستن زنی که به پادشاهی به ایران یک سال و چهار ماه پادشاهی خود را یک سال و چهار ماه آورده اند و در پاییز 631 با او پایان یافت.

در ایران باستان ، زنان از حقوق بسیاری برخوردار بودند و از حق ارث و مالکیت برخوردار بودند. طبق گل تخت جمشید ، زنان ایرانی در دوره باستان می توانستند از درآمد و اندازه مردان بیشتری برخوردار باشند و می توانند در ارتش شرکت کنند.

در دوره ساسانیان ، زنان نیز حضوری پربار در جامعه داشتند و حتی از حقوق بسیار بالاتری نسبت به زنان در روم برخوردار بودند.

پوران دخت کیست؟

پوران دخت به معنای دختری با چهره گلگون و او اولین زن ایرانی است که پادشاه می شود. پوراندخت اولین ملکه ایرانی است که بر تخت سلطنت نشست. وی پس از اردشیر شیرویه ، بیست و پنجمین پادشاه ساسانی شد و بر اریکه شاهنشاهی ایران نشست.

سلطنت وی مصادف با اواخر خلافت ابوبکر الصدیق و خلافت اولیه عمر بود. پوراندخت زنی قد بلند و خوش قیافه بود. او اطرافیان و مردم را احضار کرد و خطاب به آنها گفت: من حسن نیت دارم و امر به عدالت می کنم.

ماجرای بر تخت نشستن پوران دخت

پوراندخت حاصل ازدواج “خسرو پرویز” ساسانی و شیرین است. مادر شرین پوران دخت زنی ارمنی و مسیحی بود که تأثیر زیادی بر شاه داشت. درباره عشق خسرو و شیرین نویسندگان و شاعران شعر “خسرو و شیرین” را سرودند.

برخی می گویند خسرو پروز 3000 زن داشت اما فقط سه همسر رسمی داشت. یکی مادرپوراندخت، شیرین و دیگری گردیه و یکی مریم دختر «موریکیوس» امپراتور روم بود.

به دلیل ازدواج خسرو پروز با مریم ، دختر امپراطور روم ، در آغاز سلطنت خسرو پروز ، اوضاع ایران و روم آرام بود و جنگی در کار نبود ، اما دوره صلح در ایران ادامه داشت. 10 سال بیشتر از تاجگذاری خسرو پروز دوام ندارد.

هنگامی که پوراندخت ده ساله بود ، شخصی به نام “فوکاس” علیه امپراطور روم قیام کرد و موریکیوس را کشت و خود را امپراطور خواند. شاه ایران ، متحد موریکیوس ، سفیر اعزامی توسط فوكاس را به رسمیت نمی شناخت ، بنابراین در سال 602 جنگ 20 ساله درگرفت.

در زمستان 638 میلادی ، هنگامی که خسرو پروز پیر و مریض بود ، بزرگان ساسانی را احضار کرد ، دسیسه ای را آماده کرد و با پدرش روبرو شد و به اتهاماتی که بزرگترها باید محاکمه می کردند

خسرو پروز زندانی شد ، قباد دوم پدرش را كه در آن زمان زندانی بود فراخواند و همه پسران خسرو پروز (17 یا 18 پسر) را جلوی چشمان اوبه قتل رساند، خسرو پروز نیز توسط یکی از نزدیکانش در زندان کشته شد.

پس از مرگ مشکوک قباد دوم ، طی 6 ماه جنگ ها و خونریزی های بسیاری در ایران آغاز شد و “جوانشیر” تخت سلطنت را به دست گرفت ، اما در این مورد اشراف ، فرماندهان و فرماندهان نظامی با تخت سلطنت جنگیدند ، جایی که 6 نفر در آن جنگیدند. آنها بین سالهای 630 میلادی تا 631 میلادی خود را شاه می نامیدند.

از خانواده خسرو پرویز ، که پسری از او وجود نداشت و دو دخترش ،پوراندخت و آذرمیدخت، باقی ماندند. در آن زمان ، پوراندخت 39 یا 40 ساله بود و در انشان اقامت گزید ، و در آنجا به عنوان امپراطور تاجگذاری شد.

آرام کردن سیاست خارجی

در زمانفرمانروایی پوراندخت ، ایرانیان و رومیان به صلح رسیدند و با امضای پیمان صلح ، وضعیت داخلی برای مدتی آرام شد.

ضرب سکه

در زمان سلطنت خود ، پوراندخت برای بهبود اوضاع اقتصادی سکه های طلا ضرب کرد و دستور داد که بر روی آنها “پوراتن بازگرداننده تخمه ایزدان” نوشته شود.

این سکه ها توسط عموم مردم قابل استفاده نبودند ، بنابراین هدف پادشاه از ضرب سکه توزیع اقتصادی ثروت در بین افراد مسن و آوردن آنها با خود بود تا مردم در آرامش باشند.