محمود خوشنام

دیشب یکشنبه، ۲۴ اسفند، نزدیکان محمود خوشنام خبر مرگ پژوهشگر موسیقی ایرانی بعد از ظهر دیروز در شهر بن آلمان را اعلام کردند.

 پژوهشگر موسیقی، ۵۸ ساله، و سالها از بیماری پارکینسون رنج می برد و طبق نوشته های نزدیکان وی، علت مرگ وی می تواند همین بیماری باشد.

♦   زندگی و آغاز کار

محمود خوشنام در سال ۱۳۱۴ در تهران متولد شد. وی پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، کارشناسی خود را در رشته علوم سیاسی به پایان رساند و بعداً این دوره را در آلمان و اتریش گذراند.

 وی قبلا گفت: «من روزنامه نگاری را از ۱۹ سالگی آغاز کردم و با نام مستعار”بی مخ” مطالب انتقادی طنزآمیز».

 در ۲۴ سالگی سردبیر مجله “موزیک ایران” شد و دو سال بعد مجله “موسیقی” را اداره می کرد و در هر شماره بررسی و معرفی درباره نمایش های آن روزها داشت.

 سپس در سن ۳۶ سالگی به عنوان مدیر روابط عمومی در تالار رودکی (وحدت کنونی) کار کرد و همزمان پنج سال سردبیر مجله “ماهنامه رودکی” بود.

خوشنام یک سال و نیم پس از انقلاب اسلامی مجبور به مهاجرت به آلمان شد و از آغاز زندگی در تبعید انتقادات و تحقیقات خود را در زمینه موسیقی ادامه داد.

وی همچنین با روزنامه کیهان مستقر در لندن و با دویچه وله، بی بی سی فارسی و رسانه های رادیو فردا از نزدیک و به طور دائم همکاری کرده است.

او همیشه برخوردهای ادبی و موسیقی را ترتیب می دهد که آخرین آن “انجمن آوازه” به احترام شاعران، سرایندگان و موسیقی دانان مشهور ایرانی بود.

محمود خوشنام صدها مقاله و گزارش را در نقد و ارائه آثار دائمی موسیقی ایرانی نوشت که برخی از آنها در کتاب “در قلمرو موسیقی” كه در سوئد منتشر شد.

آخرین کار مهم وی “از نجوای سنت تا غوغای پاپ” است که در سال ۱۳۹۷ در انتشارات فرهنگ جاوید تهران منتشر شد.