توافق ایران با جمهوری آذربایجان
وزیر نیرو: توافق ایران با جمهوری آذربایجان درباره احداث نیروگاه برق-آبی سد خدآفرین

وزیر نیرو: توافق ایران با جمهوری آذربایجان درباره احداث نیروگاه برق-آبی سد خدآفرین، وزیر نیرو در سفر روز گذشته معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران ، از حل اختلافات و توافق تهران و باکو در مورد مسائل مالی برای ساخت نیروگاه برق آبی در سد خداآفرین خبر داد.

توافق ایران با جمهوری آذربایجان درباره احداث نیروگاه برق-آبی سد خدآفرین

وزیر نیرو در سفر روز گذشته معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران ، از حل اختلافات و توافق تهران و باکو در مورد مسائل مالی برای ساخت نیروگاه برق آبی در سد خداآفرین خبر داد.

رضا اردکانیان با اشاره به اینکه یکی از پروژه های بزرگی که حدود 20 سال پیش شروع به کار کرد ، سد خدآفرین در سد مرزی ارس بود و اظهار داشت: این سد مهمی است که می تواند سالانه تقریباً یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب آب تأمین کند. حفاظت ، تنظیم و نوشیدن اراضی مهم پایین دست که قبل از احداث سد حدود 75000 هکتار بوده است و اکنون با ساخت سد علاوه بر 75000 هکتار ، حدود 42000 هکتار نیزمشروب .می شود.

اردكانیان گفت: “علاوه بر آبیاری اراضی كشاورزی ، این سد می تواند دو واحد نیروگاه برق آبی را نیز با كل ظرفیت 280 مگاوات تغذیه كند” ، بنابراین چهار سال پیش توافق نامه ای بین دولت ایران و جمهوری آذربایجان برای اتمام سد و بحث در مورد بهره برداری از آن انجام شد. امضا و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

توافق درباره هزینه این پروژه

وزیر نیرو در حاشیه جلسه دولت به خبرنگاران افزود: یکی از کارهایی که باید انجام شود ، توافق درباره هزینه این پروژه و تکمیل سد با دولت آذربایجان است ، علی رغم اینکه شورای فنی این موضوع را تعیین کرده است. ، اما این بحث برای مدت طولانی ادامه داشت و متوقف شد ، در حالی که این یک پروژه بزرگ بود و در مورد نحوه محاسبه اختلاف نظر وجود داشت.