وضعیت اضطرار ملی

دیشب، جمعه ۱۸ اسفند، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، فرمانی را برای تمدید وضعیت اضطرار ملی علیه ایران برای یک سال دیگر امضا کرد

براساس وب سایت رسمی کاخ سفید، رئیس جمهور آمریکا با ارسال نامه ای به کنگره به آنها اعلام کرده است که دستورالعمل خواستار “وضعیت ملی اضطراری” علیه ایران برای یک سال دیگر از ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ تمدید شده است.

در متن فرمان بایدن آمده است: «اقدامات و سیاست های رژیم ایران همچنان تهدیدی خارق العاده و استثنایی برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است».

رئیس جمهور افزود: «به همین دلیل من به این نتیجه رسیدم که وضعیت اضطرار ملی در مورد ایران، که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شده است، ادامه خواهد داشت در پاسخ به این تهدید، تحریم های جامع علیه ایران همچنان پابرجا خواهد ماند». 

شایان ذکر است که از سال ۱۳۷۴، همه روسای جمهور آمریکا سالانه دستورالعمل شماره ۱۲۹۵۷ علیه ایران را تمدید می کنند.

 

 

قانون اضطراری ملی آمریکا علیه ایران اولین بار توسط رئیس جمهور جیمی کارتر از زمان انقلاب اسلامی ۲۳ آبان ۱۳۵۸ و حادثه سفارت آمریکا در ایران وضع شد.

در سال ۱۳۷۴، بیل کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا اعلامیه خود را اعلام کرد و ایران را به حمایت از تروریسم، تضعیف روند صلح در خاورمیانه و تلاش برای در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی متهم کرد.

کلینتون در مصوبه اولیه تحریم های ایران، همکاری تجاری و سرمایه گذاری کشورش را در صنعت نفت و گاز ایران ممنوع کرد و پس از دو ماه حکم جدیدی صادر کرد و تصمیم گرفت هر نوع تجارت با ایران را شامل شود.

این مصوبه باید ظرف مدت ۹۰ روز قبل از تاریخ انقضا (۱۸ اسفند هر سال) به مدت یک سال تمدید شود وگرنه به طور خودکار لغو می شود.