کشته شدن یک زندانی کُرد در زندان تهران بزرگ به دلیل
کشته شدن یک زندانی کُرد در زندان تهران بزرگ به دلیل "ضرب و جرح"

کشته شدن یک زندانی کُرد در زندان تهران بزرگ به دلیل “ضرب و جرح”؛ حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرده که زندانی کرد به نام سامان درویشی در زندان تهران بزرگ به دلیل ضرب و شتم و شکنجه شدید توسط نیروهای امنیتی، جان خود را از دست داده است.

کشته شدن یک زندانی کُرد در زندان تهران بزرگ به دلیل “ضرب و جرح”

حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرده که زندانی کرد به نام سامان درویشی در زندان تهران بزرگ به دلیل ضرب و شتم و شکنجه شدید توسط نیروهای امنیتی، جان خود را از دست داده است. آقای درویشی در سال گذشته به خاطر زخمی کردن یکی از مأموران هنگام بازداشت، مورد ضرب و شتم و شکنجه شدید مقامات حکومتی قرار گرفته بود.

همانطور که هه‌نگاو گزارش کرده است، سامان درویشی قبل از این حادثه نیز یک بار به کما رفته بود، این نشانگر این است که او قبلاً نیز در معرض خشونت قرار گرفته بود. او در سال گذشته به اتهام سرقت دستگیر شده و به زندان فشافویه منتقل شده بود. در گذشته نیز به دلیل اتهامات مشابه، به مدت سه سال در زندان مرکزی کرج زندانی بوده است.

ضرب و شتم و شکنجه در زندان‌ها

ایران سابقه‌ای از کشته شدن زندانیان با جرایم و اتهامات مختلف به دلیل ضرب و شتم و شکنجه در زندان‌ها دارد. با این حال، مراجع رسمی همواره علت مرگ این زندانیان را با موارد دیگری توجیه می‌کنند.

در تابستان سال ۱۴۰۰، امیرحسین حاتمی، یک جوان ۲۲ ساله اهل ایلام، در حین فعالیت در یکی از بازارهای تهران، درگیری با یک فرد دیگر شد و پس از آن بازداشت و به زندان فشافویه در منطقه تهران بزرگ منتقل شد. اما متأسفانه چند روز بعد خبر جان باختن او در زندان به اطلاع رسید.