زندانیان
گزارش تكان دهنده؛ ۹۶ مورد به مرگ کشاندن عمدی زندانیان در ایران!

نزدیک به به یکصد مورد از به مرگ کشاندن عمدی زندانیان بیمار در زندان‌های ایران

گزارش تكان دهنده؛ ۹۶ مورد به مرگ کشاندن عمدی زندانیان در ایران!

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش تحقیقاتی اخیر، نزدیک به به یکصد مورد از به مرگ کشاندن عمدی زندانیان بیمار در زندان‌های ایران را مستند ساخته است.

اتاق انتظار مرگ!

این گزارش مفصل با عنوان «در اتاق انتظار مرگ: مرگ‌های در پی محرومیت از مراقبت‌های پزشکی در زندان‌های ایران» روز سه‌شنبه ۲۳ فروردین منتشر شد.

در این گزارش تحقیقی به تفصیل بیان می کند که چگونه مسئولان زندان جمهوری اسلامی با ممانعت از اعزام یا تاخیر در انتقال اورژانس زندانیان به بیمارستان، در مرگ زندانیان نقش داشته و یا عامل اصلی آن بوده اند.

بر اساس این گزارش مستند، ۶۴ نفر از ۹۶ زندانی گزارش شده توسط عفو بین الملل در داخل زندان جان باختند.

عفو بین‌الملل نوشت که “بسیاری از آنها در بازداشت جان خود را از دست دادند، به این معنی که حتی در آخرین ساعات زندگی خود مراقبت‌های اولیه پزشکی دریافت نکردند. برخی دیگر در حالی که در مراکز درمانی زندان با تجهیزات اولیه نگهداری می‌شدند جان باختند.”

بر اساس این گزارش، ۲۶ زندانی نیز در حین انتقال به بیمارستان و یا اندکی پس از بستری شدن در بیمارستان بر اثر تاخیر عمدی و کشنده از سوی کارکنان پزشکی یا مسئولان زندان جان خود را از دست دادند.

وضعیت زندان ها فاجعه بار است!

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حداقل در شش مورد، زندانیانی که در شرایط وخیم قرار دارند به سلول انفرادی، بندهای تنبیهی یا قرنطینه منتقل شده‌اند.
از این تعداد، چهار نفر به تنهایی در زندان مردند، در حالی که دو نفر دیگر در نهایت اجازه انتقال به بیمارستان را گرفتند، اما فقط زمانی که دیگر دیر شده بود. وی افزود: «آنها هنگام انتقال به بیمارستان یا اندکی پس از بستری جان خود را از دست دادند.

در اکثریت قریب به اتفاق موارد ثبت شده، زندانیان جان‌باخته جوان یا میانسال بودند: ۲۳ نفر از آنها بین ۱۹ تا ۳۹ سال و ۲۶ نفر بین ۴۰ تا ۵۹ سال داشته‌اند.