یک متهم

امروز صبح، یکشنبه ۱۸ مهر، دادگاه کیفری یک استان تهران، یک متهم ۴۵ ساله در تهران را به قصاص کور کردن چشم یک متهم محکوم کرد.

دادگاه کیفری تهران پس از اتهام برخورد متهم با مشاجره و تخليه کردن چشم راست خود، حکم کور کردن چشم وی را صادر کرد.

ماجرای این حادثه به درگیری در خرداد سال ۹۷ در منطقه قشم بین دو همسایه باز می گردد، جایی که یک متهم همسایه ۴۰ ساله خود را کتک زده و چشم راست او تخليه کرد.

پس از دستگیری متهم شاکی برای بررسی علت نابینایی و قصاص چشم يا كور شدن به پزشکی قانونی ارجاع شد که پس از معاینات چشم شاکی اعلام کرد که به دلیل تخلیه کامل چشم وی، احتمال قصاص چشم وجود دارد. 

♦   سازمان عفو بین‌الملل: «این حکم “هولناک” است»

این متهم طی اعترافات خود گفت: «روز حادثه شاکی به مقابل خانه‌ ام آمد و با داد و فریاد گفت که از دست مزاحمت‌ های من خسته شده و باید خانه‌ام را بفروشم و بروم».

وی اضافه کرد: «می‌خواستم در خانه را ببندم که مانع بسته شدن در خانه شد و باهم درگیر شدیم او به رویم چاقو کشید و به سمتم حمله کرد، من هم چاقو را از او گرفتم و یک ضربه زدم من چاره‌ای به جز ضربه زدن به او نداشتم».

به نوبه خود، شاکی پرونده طی جلسه دادگاه اظهار داشت: «ما سال‌ها با هم اختلاف داشتیم.. آن روز درگیری میان ما بالا گرفت و با چاقو به چشمم ضربه زد.. من در این ۴ سال بشدت آزار دیدم و به هیچ عنوان قصد گذشت ندارم».

از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل اقدامات و تصمیمات قوه قضاییه ایران را به اصول ابتدایی انسانیت به‌ شدت بی‌اعتنا هستند، محکوم کرد و این حکم را “هولناک” توصیف کرد.