آزار جنسی

ساعاتی پس از انتشار اخبار آزار جنسی و اذیت جسمی نگهبانان تاسیسات هسته‌ای ایران به بازرسان زن آژانس بین‌المللی انرژی، تهران موضوع را اعتراف کرد و اقدامات سختگیرانه جدیدی را اعلام کرد.

کاظم غریب‌آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در توییتر خود نوشت: «اقدامات امنیتی در تاسیسات هسته‌ای ایران به طور منطقی تشدید شده».

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: «بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تدریج با قواعد و مقررات جدید کنار آمده‌ اند».

از سوی دیگر، برخی دیپلمات ها ابراز نگرانی کردند که این رسوایی جنسی ممکن است به روابط آژانس و ایران که به تازگی به توافق دست یافته‌اند، لطمه بزند.

دیروز، چهارشنبه ۲۴ شهریور، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه ای در مورد آزار و اذیت جسمی بازرسان زن خود توسط نگهبانان تأسیسات هسته ای ایران صادر کرد.

این سازمان نارضایتی و عصبانیت خود را از این موضوع ابراز کرده و موارد گزارش شده را “غیرقابل قبول” توصیف کرده است.

در حالی که برخی از دیپلمات ها به روزنامه آمریکایی “وال‌استریت جورنال” گفتند که مقامات امنیتی در ایران طی چند ماه گذشته تعدادی از بازرسان زن آژانس بین المللی انرژی اتمی را مورد آزار جنسی قرار داده اند.

بیانیه ای آزانس نشان داد که لمس نامناسب بدن بازرسان زن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط نگهبانان مرد و دستور به درآوردن برخی از لباسهای آ‌نها بوده است.