معترضان آبان

امروز، جمعه ۲۱ آبان، در لندن، فعالیت دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که برای رسیدگی به کشتن معترضان آبان در ایران تشکیل شده بود، آغاز شد.

در آغاز فعالیت های روز جمعه، شادی صدر، فعال حقوق بشر و از مدیران سازمان عدالت برای ایران، به عنوان اولین شاهد دادگاه در روز سوم در مقابل دادگاه بین‌المللی مردم تایید کرد که علی خامنه‌ای دستور شلیک به معترضان را در جریان اعتراضات سراسر کشور داد.

مدیر سازمان عدالت برای ایران توضیح داد: «دستور استفاده از سلاح گرم از سوی وزیر کشور پس از مشورت با شورای عالی امنیت ملی، صادر و به تمام شهرها ابلاغ شده بود».

شادی صدر اضافه کرد: «سازمان عدالت برای ایران دو هزار و ۲۹۸ ویدیو از خشونت و کشتن معترضان آبان در ۸۶ شهر در ۲۹ استان جمع آوری و آن‌ها را راستی‌آزمایی کرده است و در ۳۱۰ ویدیو صدای شلیک یا اجساد جان‌باختگان دیده می‌شود».

حمید صبی، وکیل مستقر در لندن نیز تاکید کرد که تعداد کشته شدگان اعتراضات آبان بسیار بیشتر از آمار اعلام شده رسمی است، زیرا بر اساس اظهارات مقامات رژیم جمهوری اسلامی، ده ها هزار شهروند در این اعتراضات شرکت کردند.

همچنین قرار است دادگاه به اظهارات ۴۵ شاهد علیه بیش از ۱۳۰ فرد از مقامات رژیم جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی درباره مسئولیت آنها در قتل معترضان آبان رسیدگی کند.