سیب‌زمینی

محمدرحیم نیازی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیب‌زمینی جمهوری اسلامی، اعلام کرد که چین با تحویل سم به جای سیب زمینی، ایران را فریب داده است.

رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سیب‌ زمینی اظهار داشت: «چین در تحویل سم به ایران تقلب کرده باشد. یعنی سمی که تحویل داده، سمی نباشد که در ابتدا معرفی کرده است».

مقامات ازبکستان و ترکمنستان دیروز، یکشنبه ۵ دی ماه، با صدور بیانیه ای اعلام کردند که سیب زمینی ایرانی اجازه ورود به این کشورها را نخواهد داشت.

ازبکستان اخیرا یک محموله سیب زمینی ایرانی به وزن ۳۵۰۰ تن را به خاطر وجود آلودگی خطرناک بازگرداند و اعلام کرد که ۷۷۵ تن دیگر را معدوم کرده است.

در بیانیه مقامات ازبکستان آمده است که مقادیر زیادی سموم کود شیمیایی در این سیب زمینی هاب وارداتی از جمهوری اسلامی کشف شده است.

نیازی به تقلب در تولید و کیفیت سموم چینی اشاره کرده است و تاکید کرد: «مافیای اقتصادی برای متوقف کردن صادرات غیرنفتی و بی‌اعتبار کردن محصولات داخلی برنامه‌ریزی کرده‌اند».

در چند ماه گذشته کیوی از هند، سیب‌زمینی از ازبکستان، فلفل از روسیه و هندوانه ایرانی از برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس بازگشته است.

مقامات آن کشورها دلیل بازگشت محصولات ایرانی را استفاده از سموم خطرناک دانسته اند. و  این برای سلامت انسان خطرناک است.