هند و روسیه

مسئولان صنفی جمهوری اسلامی تایید کردند که مقامات هند و روسیه تصمیم گرفته اند واردات میوه و سبزیجات از ایران را ممنوع کنند.

سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی جمهوری اسلامی هفته گذشته از ممنوعیت واردات محموله صادراتی فلفل دلمه‌ای ایرانی توسط روسیه خبر داد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت که تصمیم روسیه به دلیل “نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی” و “نقض مکرر استانداردهای بهداشتی” در پوست میوه گرفته شده است.

دیروز، شنبه ۲۰ آذر، مسئولان صنفی اعلام کردند که هند مدتی است که به دلیل عدم رعایت استاندارد مربوط به سموم باقی‌مانده روی این محصول از ورود میوه کیوی ایرانی خودداری کرده است.

صدرالدین نیاورانی، نایب رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، اظهار داشت که هند مجوز واردات کیوی ایرانی را به دلیل وجود “سفیدک” روی پوست این میوه صادر نکرده است.

 نایب رییس اتحادیه ملی تایید کرد: «هند یک سال پیش بیانیه‌ای درباره جزئیات این موضوع ارسال کرده و نسبت به ممنوعیت واردات از ایران در صورت عدم اقدام هشدار داده است. اما وزارت کشاورزی تاکنون در این زمینه اقدامی نکرده است».

به نوبه خود، مصطفی دارایی‌نژاد، رییس اتحادیه بارفروشان نیز گفت: برخی از کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی مانند  عمان، قطر، امارات، پاکستان، هند و روسیه از صدور مجوز به سازمان حفظ نباتات ایران خودداری کرده اند و خواستار تولید و صادرات بر مبنای استانداردهای خود هستند.