دوربین‌های
چرا ایران دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی را خاموش کرد؟

ایران دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی را خاموش کرد؛ سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه ۱۸ خردادماه، در بیانیه ای اعلام کرد که ایران عمدا دوربین های ««فراپادمانی» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک مرکز هسته‌ای در ایران را قطع کرده است.

چرا ایران دوربین‌های نظارتی آژانس انرژی اتمی را خاموش کرد؟

در بیانیه رسمی این سازمان همچنین آمده است: فعالیت دستگاه اندازه‌گیری برخط سطح غنا و فلومتر (OLEM)، متعلق به این سازمان بین‌المللی نیز متوقف خواهد شد.

تصمیم ایران برای خاموش کردن دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز اطلاع رسانی، زمانی که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی یک قطعنامه قاطع آمریکایی-اروپایی علیه جمهوری اسلامی را بررسی می کند، اجرایی می شود.

تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی

ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و فرانسه به طور رسمی پیش نویس قطعنامه ای را در انتقاد از آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز سه شنبه ۱۷ خردادماه، ارائه کردند.

به گزارش رویترز، این قطعنامه صریحاً نسبت به «سه مکان ایرانی اعلام نشده» آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده و به خودداری ایران از «همکاری کافی» با آژانس در مورد سه سایت هسته‌ای اشاره کرده است.

مقامات ارشد هسته‌ای ایران قبلاً به صراحت هشدار داده بودند که تصویب قطعنامه علیه جمهوری اسلامی می‌تواند به ابتکارات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بین ایران و غرب آسیب جدی وارد کند. آنها همچنین تهدید کردند که ایران در پاسخ به این تصمیم اقدامات «قاطعی» انجام خواهد داد.