امنیت ملی

رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار، اعلام کرد که تالاب هورالعظیم برای استخراج نفت، با مصوبه شورای عالی امنیت ملی خشک شد.

معصومه ابتکار گفت با وجود مخالفت این سازمان با روند خشک شدن “هورالعظیم” به منظور استخراج نفت،  در سال ۸۹ آب به روی این تالاب قطع شد.

دیروز، جمعه ۸ مرداد،  خانم ابتکار ویدئویی را در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که در آن تأیید کرد شورای عالی امنیت ملی مجوز چینی ها را برای خشکسالی تالاب هورالعظیم صادر کرده است.

به نوبه خود، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست،احمدرضا لاهیجان زاده، پیشتر در یک برنامه تلویزیونی گفت: «ژاپنی ها تا دهه ۱۳۸۰ برای استخراج نفت در حوزه های آزادگان و یادآوران از تکنولوژی سطح بالایی استفاده می کردند».

وی اضافه کرد: «اما چینی‌ها حاضر به استفاده از فناوری‌ های نوین نشدند و سرانجام توانستند در سال ۸۹ مجوزی از شورای عالی امنیتی کشور به نفع خود بگیرند».

خشکسالی هورالعظیم

همچنین معاون وزیر رفاه، احمد میدری تاکید کرد که خشک کردن تالاب هورالعظیم بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست بود و آنها از “شوراهای بالادستی” مجوز گرفته بودند.

از سوی دیگر، شماری از کارشناسان به جزییات بیشتری از عملکرد شرکت‌ های چینی پرداختند و گفتند که شرکت‌ چینی به دلیل ارزان‌ تر شدن پروژه‌ شان پیشنهاد خشک کردن هورالعظیم را دادند.