نیروهای مسلح ایران

رسانه های آذربایجانی از ورود نیروهای مسلح ایران به خاک جمهوری آذربایجان در محور خداآفرین خبر دادند و اينكه نیروهای ايران مدعی شدند که می خواهند از یک سد محلی محافظت کنند.

رسانه های آذربایجانی گزارش دادند که در جریان جنگ قره باغ، سال گذشته، نیروهای جمهوری اسلامی در محور خداآفرین وارد خاک جمهوری آذربایجان شدند و آنها دلیل اصلی جلوگیری از آزادسازی سریعتر ارتش آذربایجان منطقه اشغالی زنگیلان بودند.

وب سایت خبری “کالیبر” که نزدیک دفتر رئیس جمهور آذربایجان است، اعلام کرد که نیروهای نظامی ایران با نیروهای آذربایجانی مقابله کرده و مدعی شده اند که آنها برای حفاظت از یک سد محلی وارد خاک این کشور شده اند.

♦    خلع سلاح و همکاری نظامی با آژانس امنیت ملی ارمنستان 

به گفته کالیبر، ارتش آذربایجان در آن زمان از درگیری نظامی اجتناب کرده و این را اعلام نکرد، اما نیروهای ایرانی را مجبور به عقب نشینی از طریق مذاکره با جواد فروتنی، وابسته نظامی ایران در آذربایجان کرد.

گزارش کالیبر همچنین اشاره شده است که در جریان جنگ سال گذشته در قره‌باغ، ایران اطلاعاتی را در مورد عملیات نظامی آذربایجان به آژانس امنیت ملی ارمنستان ارائه داد.

نظامیان جمهوری اسلامی همچنین مناطق مرزی بین دو کشور را برای ورود به خاک آذربایجان مورد مطالعه قرار دادند و نیروهای مسلح ایران در جنگ سال گذشته در خلع سلاح برخی از نیروهای نظامی آذربایجان شرکت کردند.