گزارش بودجه سال گذشته نشان داد که ۱۴.۸ میلیارد یورو ارز سخت در نظر گرفته شده برای صادرات از ۱۱ آوریل ۲۰۱۸ تا ۲۰ نوامبر به کشور بازگردانده نشده است.

گزارش سازمان نظارت مالی ، که امروز سه شنبه ، نهم دسامبر منتشر شد ، نشان داد که بانک مرکزی ایران ، از تاریخ ۲۱ ژوئیه ، لیستی از حدود ۲۵۰ صادرکننده را که تعهدات صادراتی آنها بیش از ۵.۷ میلیارد یورو بود ، به قوه قضائیه ارائه داد و آنها بازگشت نکردند صادرات ارز به کشور

سازمان نظارت مالی اظهار داشت: با توجه به بررسی های میدانی و اطلاعات به دست آمده ، ثابت شده است که بسیاری از این افراد صادرکننده اصلی نیستند و صادرات از طریق اشخاص ثالث دیگر ، با اجاره کارت های تجاری به افرادی که فاقد صلاحیت تجاری هستند ، انجام شده است.

بر این اساس ، یک سوم موارد عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور توسط بخش خصوصی صورت گرفت و گزارش دیوان محاسبات ایران توضیحی در مورد دلیل عدم بازگشت بقیه ارزهای تعیین شده برای صادرات به اقتصاد کشور ارائه نداد.

اتاق بازرگانی ایران پیشتر اعلام کرده بود که عمده عدم بازگشت ارز صادراتی به کشور مربوط به شرکت های دولتی است.

تاکنون گزارش های ضد و نقیضی درباره عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و سو میس استفاده از کارت های بازرگانی منتشر شده است.

و اعضای اتاق بازرگانی ایران قبلاً تأیید کرده بودند که ۸.۷ میلیارد دلار از ارزهای حاصل از صادرات به کشور برنگشته است و ۲.۵ میلیارد دلار آنها مربوط به بخش خصوصی است.

اعضای اتاق بازرگانی ایران معتقدند ۲۷ میلیارد دلار اعلام شده توسط بانک مرکزی مقصر دیگران است و آنها گفتند که مدیریت سهل انگاری این بانک منجر به نوسانات گسترده ارزش پول سخت در ایران شده است.