رکود در بازار لپ تاپ های در ایران

محمدرضا فرجی تهرانی ، رئیس سندیکای فناوران رایانه در تهران گفت که به دلیل گرانی دلار ، کمبود لپ تاپ و قطعات یدکی آنها و گرانی آنها ، کارگران این حوزه و مصرف کنندگان به خرید در بازار لپ تاپ های دست دوم متوسل شده اند.

فرجی تهرانی روز گذشته در بیانیه ای اظهار داشت که “درصد تعمیرات لپ تاپ به طور قابل توجهی افزایش یافته است.”

وی افزود: “شکایات مربوط به خرید لپ تاپ های دست دوم در اتحادیه افزایش یافته است.”

فرجی تهرانی تأکید کرد که یافتن برخی از قطعات رایانه لپ تاپ به سختی در بازار شامل صفحه کلید ، باتری و قاب وجود دارد.

وی توضیح داد: افزایش ۱۵ درصدی قیمت قطعات رایانه های لپ تاپ ، کاهش قدرت خرید بازرگانان ، طولانی شدن مراحل ثبت نام ، تقاضای زیاد و عرضه کم انواع لپ تاپ ها منجر به این شد که بازار با کمبود قابل توجه قطعات یدکی لپ تاپ روبرو شود.

فرجی تهرانی افزود که تقاضای زیادی برای لپ تاپ وجود ندارد.

در حالی که این مقام اتحادیه تأیید کرد که بازار رایانه های لپ تاپ در ایران به طور طبیعی ماهانه به ۱۵۰۰۰ دستگاه نیاز دارد ، وی اظهار داشت: در بحران کرونا به دلیل افزایش کلاس ها و کلاسهای آموزشی در اینترنت ، نیاز به لپ تاپ افزایش یافته است که منجر به افزایش قاچاق این محصول می شود.

فرجی تهرانی اظهار داشت: لپ تاپ های دست دوم از عراق و امارات قاچاق می شوند و اغلب از طریق کانال تلگرامی و “اینستاگرام” در ایران به فروش می رسند.

در ماه اخیر گزارش هایی مبنی بر فروش لپ تاپ های دست دوم عراقی در ایران منتشر شده است.

رکود در بازار لپ تاپ های در ایران

همشهری آنلاین گزارش داد که قیمت لپ تاپ در ایران بین ۱۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است.

قابل ذکر است که جدیدترین لپ تاپ اچ پی در بازار ایران بیش از ۲۰۱ میلیون تومان به فروش می رسد.

سایت خبری “اقتصاد آنلاین” همچنین اعلام کرد که قیمت ارزانترین لپ تاپ در ایران مربوط به رایانه های ایسوس و لنوو با ارزش ۱۰ میلیون تومان است.

“تجارت نیوز” اخیراً نوشته است که لپ تاپ  ZBOOK- HP یکی از گرانترین لپ تاپ های ایران است که ارزش آن بیش از ۳۲۰ میلیون تومان است.