قطعات نایاب

آوانگاری قطعات نایاب آثار محمدرضا لطفی، موسیقیدان و آهنگساز مشهور ایرانی، در هفتمین سالگرد درگذشت این هنرمند به صورت کتاب در دسترس عموم و مخاطبان قرار گرفت.

مسئولان انتشارات گفتند که مجموعه ای از آثار استاد محمدرضا لطفی را همزمان با هفتمین سالگرد درگذشت این هنرمند برجسته موسیقی ایرانی چاپ کرده است.

کتاب “مجموعه آثار استاد محمد رضا لطفی” شامل ۵۵۲ صفحه است که با تلاش و ترجمه هوشنگ فراهانی توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شده است.

این مجموعه شامل کلیه چهارمضراب‌ها، رنگ‌ها، پیش‌درآمدها، قطعات ضربی، تصانیف و آوانگاری قطعات نایاب است که توسط هوشنگ فراهانی، گردآوری، ترجمه و آوانگاری شده است.

♦    دگردیسی در بیان موسیقی ایران

هوشنگ فراهانی در مقدمه این کتاب در توضیح دقیق و منتشر شده این اثر نوشت: «نگارش این آثار در سال ۱۳۸۵ به درخواست استاد محمدرضا لطفی و تحت نظر وی آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ به پایان رسید».

وی افزود: «اما مرگ نابهنگام استاد محمدرضا لطفی در آستانه انتشار این اثر باعث تأخیر در انتشار کتاب شد. و اکنون این مجموعه با اضافات و توضیحاتی در مورد چندین دهه فعالیت مداوم توسط گروه شیدا به مدیریت موسیقیدان و آهنگساز مشهور منتشر شده است».

فراهانی نیز توضیح داد که این کتاب شامل آثاری در قالب سرود و تصنیف با عنوان “چاووش” است که بیانگر بخشهایی از تاریخ تحولات اجتماعی و سیاسی ایران است که منجر به تغییر جدیدی در بیان موسیقی ایرانی شد.