فایزر و مدرنا

پس از ۸ ماه ممنوعیت واردات واکسن از سوی خامنه‌ای، مرگ هزاران نفر، و شکستن رکورد مرگ بر اثر کرونا، سرانجام وزارت بهداشت ایران از لغو ممنوعیت واکسن‌های “فایزر و مدرنا” خبر داد.

دیشب، دوشنبه ۲۵ مرداد، پس از حدود ۸ ماه از مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با واردات واکسن‌های کرونا، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و داروی ایران مجوز واردات واکسن‌های آمریکایی و بریتانیایی به ایران را اعلام کرد.

شانه‌ساز اظهار داشت: «مطابق دستور رهبر جمهوری اسلامی درباره واردات واکسن حرکت می‌کنیم، ما اجازه واردات فایزر و مدرنا را از منابع مجاز آن‌ها داده‌ ایم و خواهیم داد و نام یک واکسن باعث ممنوعیت و محدودیت نمی‌ شود».

  • انتقادهای گسترده

در دی‌ماه ۱۳۹۹، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، واردات واکسن آمریکایی و بریتانیایی را ممنوع کرد و بر تولید واکسن محلی تأکید کرد.

اما با بالا گرفتن بحران ویروس در هفته‌های گذشته و شکستن رکورد مرگ بر اثر کرونا، وی خواستار تهیه واکسن به هر شکل ممکن شد.

بنابراین، رئیس سازمان غذا و داروی گفت که وزارت بهداشت و مقامات دولتی اجازه واردات واکسن های “فایزر و مدرنا” را از منابع مجاز آنها داده اند.

شایان ذکر است که شرکت داروسازی برکت، وابسته به دفتر خامنه‌ای، وعده داده بود که بیش از ۲۵ میلیون دوز واکسن محلی را به وزارت بهداشت ایران تحویل دهد.

اما بر اساس آمارهای رسمی، این شرکت محلی تاکنون کمتر از یک دهم این مقدار واکسن را تحویل داده است.